جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد محقق شد: اتصال بهتر کامپوزیت به دندان با پلاسماجت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32361
دوشنبه، ۲۰ آذر، ۱۳۹۶ | 15:11

در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد محقق شد: اتصال بهتر کامپوزیت به دندان با پلاسماجت

تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با آنالیز سطوح دندان در ابعاد نانو و میکرو به نتایج جدیدی در حوزه ایجاد چسبندگی بیشتر بین کامپوزیت و دندان دست یافت.

به گزارش دیده بان علم ایران، پلاسماهای غیر گرمایی اغلب در کاربردهای بیودارویی مانند آلودگی زدایی بیولوژیکی، استرلیزه کردن و تغییرات سطحی استفاده می شود. این پلاسماها به دو گروه فشار کم و فشار اتمسفر تقسیم می شوند.

پلاسماهای فشار اتمسفر به ویژه پلاسما جت‌ها در فشار اتمسفر (APPJ) امکانات جدیدی در حیطه پزشکی مانند درمان سلول‌های سرطانی و درمان زخم‌ها فراهم می‌کنند. علاوه بر آن، APPJ ها کاربردهای فراوانی در دندانپزشکی دارند که شامل اصلاحات سطح، ایمپلنت‌ها، چسبندگی مواد محافظ به دندان و بلیچینگ است.

دکتر محمود قرآن نویس، رییس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و مجری این طرح گفت: «اگر دندانی خراب شود، غشای سخت باید با استفاده از مواد سازگار بیولوژیکی جبران شود. به طور کلی بهینه کردن چسبندگی با روش‌های مختلفی امکان پذیر است که این روش‌ها شامل روش های مکانیکی، شیمیایی، گرمایی و لیزر است. با اینکه از این روش‌ها سالهای زیادی استفاده شده ولی اثرات مضر جانبی فراوانی دارند که یکی از آنها آسیب زدن به سطح دندان است.»

وی با بیان اینکه بر خلاف روش‌های ذکر شده، اصلاح سطح با پلاسما روش مهمی است که نتایج مطلوبی می دهد، افزود: «تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات اولین گروه تحقیقاتی رشته فیزیک در ایران است که با استفاده از آنالیزکردن سطوح دندان در ابعاد نانو و میکرو به نتایج جدیدی در حوزه ایجاد چسبندگی بیشتر بین کامپوزیت و دندان دست یافته اند.»

قرآن نویس ادامه داد: «در این تحقیق دستگاه پلاسما جت در فشار اتمسفر شامل یک الکترود سیمی مسی است که در یک تیوب شیشه ای وارد شده است. الکترود به یک منبع تغذیه ولتاژ بالا وصل می شود. گاز کاری هلیوم با درجه خلوص ۹۹.۹۹ است که وارد تیوب شیشه ای می شود.»

این پژوهش که از سوی شهرام سلیمانی و نگین بریانی نظافت از دانشجویان دکتری مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، دکتر محمود قرآن نویس، دکتر سیدمحمد الهی و دکتر زهره قرآن نویس از اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته با استفاده از دستگاه پلاسماجت، تغییراتی در سطوح عاج دندان ایجاد شد و بدون استفاده از ماده باندینگ (که امروزه دندانپزشکان برای ایجاد باند بین دندان و کامپوزیت استفاده می کنند) کامپوزیت با چسبندگی قابل قبولی به دندان باند شد.

به گفته قرآن نویس، یکی از دلایل این رخداد اینگونه تعبیر می‌شود که استفاده از پلاسمای هلیوم نفوذ کامپوزیت­های دندانی به ساختار معدنی دنتین را بهینه می‌کند که منجر به باندینگ بهتر بین زیرلایه دندان و مواد بازسازی کننده می شود. در مقایسه با روش های قبل،APPJ روش تمیزتر و دقیق‌تری برای ایجاد تخلخل است.

وی افزود: «نتایج این تحقیق فعلا در مرحله آزمایشگاهی است که امیدواریم در آینده­ نزدیک بتوان آن را در حوزه دندانپزشکی به صورت کاربردی تعمیم داد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

از دست دادن دندان ها، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد

ساخت الکترودهای کاراتر با فناوری نانو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دکتر برجیان از پیشگامان دندانپزشکی اطفال در ایران درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها