شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید عصاره استاندارد گیاه «خارمریم»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32306
یکشنبه، ۱۹ آذر، ۱۳۹۶ | 17:04

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید عصاره استاندارد گیاه «خارمریم»

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از دستیابی محققان پژوهشکده به دانش فنی تولید عصاره استاندارد گیاه خارمریم خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر رضا حاجی آقایی اظهار کرد: به دلیل استقبال از محصولات نهایی تولیدی از ترکیب سیلیمارین – ماده موجود در عصاره گیاهی از قبیل خار مریم – ماده اولیه جهت تولید آن به صورت وارداتی تأمین می‌شود در این راستا و در جهت رفع نیاز به واردات، پژوهشکده گیاهان دارویی طی انجام طرح ها و پروژه های مختلف اقدام به ایجاد دانش فنی به منظور تولید عصاره استاندارد گیاه خارمریم کرده است.

وی گفت: طرح های کاربردی زیادی در پژوهشکده اجرا شده یا در حال انجام است که در این زمینه می توان به طرح تولید داروی لیورسیل اشاره کرد که تمام مطالعات بالینی، فرمولاسیون، آنالیز و … آن در پژوهشکده انجام شده و در نهایت با مجوز سازمان غذا و دارو وارد بازار دارویی کشور شده است. همچنین می توان به داروی ملیتروپیک اشاره کرد که در بیماری آلزایمر گام برداشته و جهت تقویت حافظه استفاده می شود.
حاجی آقایی با بیان این که پژوهشکده گیاهان دارویی از معدود مراکز علمی گیاهان دارویی است که در حوزه های پژوهشی، آموزشی، تولید و تجاری سازی محصولات تخصصی گیاهان دارویی در حال فعالیت می باشد، تصریح کرد: حوزه  پژوهشی این پژوهشکده دارای طرح های شاخص در زمینه تولید فرآورده های جدید جهت درمان بیماری های متابولیک، سوءهاضمه و مشکلات بیماران دیابتی و تولید عصاره ها و مواد اولیه دارویی قابل استفاده در تولید فرآورده های گیاهی است که از جمله آنها پودر ژل آلوئه ورا، عصاره سیلسمارین، ترکیب تبائین و … است.
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گیاهان دارویی گفت: این پژوهشکده با توجه به ارتباط با صنعت گیاهان دارویی و همچنین بازار مصرف محصولات و فرآورده های گیاهان دارویی، نیازهای کشور را در این حوزه شناسایی کرده و در طرح ها و پروژه های پژوهشی به حل این مشکلات و معضلات می پردازد.
حاجی آقایی در پایان اظهار کرد: از جمله افتخارات کسب شده این پژوهشکده در حوزه پژوهشی می توان به کسب مقام اول مجله گیاهان دارویی در جشنواره رازی اشاره کرد. مجله گیاهان دارویی در واقع اولین فصلنامه ایرانی در حوزه گیاهان دارویی می باشد که در پایگاه Scopus نمایه شده و براساس برنامه های تعریف شده اقدامات لازم جهت نمایه کردن این فصلنامه در پایگاه های دیگر بین المللی انجام خواهد شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ساخت دستگاه اندازه گیری ابعاد سرامیک به روش پردازش تصویر در کشور

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها