جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید گندم تراریخته بدون گلوتن برای مبتلایان سلیاک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32258
شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۶ | 17:17

تولید گندم تراریخته بدون گلوتن برای مبتلایان سلیاک

دانشمندان اسپانیایی موفق شدند از طریق مهندسی ژنتیک گندم تراریخته‌ای را تولید کنند که فاقد گلوتن است.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، محققان مؤسسه کشاورزی پایدار در اسپانیا پس از سال‌ها تحقیق با اصلاح ژنتیک گندم موفق شدند گندم تراریخته‌ای را عرضه کنند که به دلیل حذف گلوتن برای بیماران سلیاک قابل مصرف است.

مبتلایان به سلیاک که حدود سه میلیون نفر از جمعیت ایران نیز به آن مبتلا هستند با مصرف آرد و محصولاتی که در آنها از آرد استفاده می‌شود دچار حساسیت شدید و واکنش خطرناک سیستم ایمنی می‌شوند.

فرانسیسکو بارو، مدیر مؤسسه کشاورزی پایدار اسپانیا می‌گوید: گلوتن عنوانی عام برای تمامی پروتئین‌های موجود در گندم و غلات مشابه است. در جریان پخت نان این پروتئین‌ها به هم متصل شده و یک زنجیره ارتجاعی را شکل می‌دهند که برای درست کردن خمیر ضروری است.

مدیر مؤسسه کشاورزی پایدار اسپانیا با بیان اینکه گندم تراریخته جدید تنها نوعی از گلوتن با نام گلیادین را که حساسیت خطرناکی در بیماران سلیاک را موجب می‌شود حذف کرده است گفت: این بیماران تا پیش از این با مصرف نان و محصولات مشابه دچار اسهال، استفراغ، سوء تغذیه، آسیب به مغز و حتی سرطان می‌شدند.

وی افزود: ژنی را به این گندم وارد کردیم که موجب فرایندی با نام دخالت آر.ان.ا با هدف توقف ساخت پروتئین مورد نظر می‌شود. با این روش ۹۰ درصد از گلیادین در گندم حذف شد. در مرحله بعد توانستیم از روش ویرایش ژن برای حذف کامل ژن تولید کننده گلیادین در گندم استفاده کنیم.

بارو ادامه داد: آزمون‌های اولیه مصرف این گندم در بیماران سلیاک در اسپانیا نتایج رضایت‌بخشی را نشان داده است.

سارا اسلیت، رئیس انجمن بیماران سلیاک انگلستان در این زمینه می‌گوید: یکی از دشواری‌های زندگی بیماران سلیاک حفظ رژیم بدون گلوتن است و تولید این گندم می‌تواند زندگی عادی را به آنها باز گرداند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها