پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ملک زاده اعلام کرد: افزایش بیماری های روانی در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32160
پنج شنبه، ۱۶ آذر، ۱۳۹۶ | 20:21

ملک زاده اعلام کرد: افزایش بیماری های روانی در ایران

با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دومین دوره MPH یازده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آغاز شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این آیین که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد دکتر رضا ملک زاده،  معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در زمینه بار بیماری ها در ایران و رتبه آن در ایران و جهان، گفت: مطالعه جهانی بار بیماری ها یکی از بزرگ ترین مطالعاتی است که در تاریخ پزشکی انجام شده است.

وی افزود: این مطالعه، با هدف سنجش و اندازه گیری مهم ترین چالش های سلامت در سطح جهان با استفاده از روش های دقیق و قابل مقایسه و یافتن راهکارهای موثر برای رفع این چالش ها در حوزه سلامت انجام شده و بزرگترین و جامع ترین مطالعه اپیدمیولوژیک است که تاکنون برای اندازه گیری سلامت در سطح جهان و در دهه های گذشته، انجام می شود؛ بیش از ۱۸۰۰ پژوهشگر و سیاستگذار از حدود ۱۳۰ کشور در این مطالعه جهانی مشارکت دارند که حدود ۴۵ نفر از آنها، ایرانیان داخل یا خارج از کشور هستند.

ملک زاده در زمینه مهم ترین یافته های این مطالعه در سطح جهان، اضافه کرد: در بیست و پنج سال گذشته، پیشرفت چشمگیری در بقای مادران و کودکان رخ داده است؛ کارکنان آموزش دیده(پزشکان، پرستاران و ماماها) نقش بیشتری در تولد نوزادان داشته اند؛ در بسیاری از کشورها، دسترسی به خدمات اولیه سلامت بهبود پیدا کرده است؛ تعداد کمتری از مردم به علت دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و دفع غیربهداشتی فاضلاب می میرند؛ همچنین مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سه دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری در ایران، شامل کاهش فقر و گرسنگی، افزایش سطح سلامت در جامعه، دسترسی به آموزش همگانی، حفظ و افزایش برابری بین مردان و زنان، دسترسی همگانی به آب آشامیدنی سالم و تاسیسات بهداشتی، کاهش نابرابری، افزایش صلح و عدالت و تقویت مشارکت برای آرمان ها، حاصل شده است.

معاون وزیر بهداشت در زمینه پیشرفت ها در حوزه سلامت، گفت: این پیشرفت ها، کاهش مرگ و میر و کاهش تعداد مرگ های زودرس، کاهش نرخ مرگ و میر مادران و کودکان، مقابله با بیماری های عفونی، کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از تصادفات جاده ای، دسترسی همگانی به خدمات سلامت باروری، دسترسی همگانی به واکسیناسیون و اقدامات تشخیصی، درمانی و دارویی مورد نیاز، گسترش بیمه همگانی، گسترش شبکه بهداشت و زیرساخت های بهداشتی مورد نیاز، تربیت و اشتغال نیروی انسانی مورد نیاز برای خدمات سلامت را شامل می شود.

برای تحقق اهداف توسعه پایدار، دستاوردها باید پایدار باشند

او افزود: ۳۳ شاخص از شاخص های اهداف توسعه پایدار، در حیطه سلامت است؛ بحث اصلی این است که برای تحقق اهداف توسعه پایدار، این دستاوردها باید پایدار باشند و در مواردی نیز، باید تسریع شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، ادامه داد: یکی از مهم ترین شاخص ها، امید به زندگی در بدو تولد است؛ در حال حاضر امید به زندگی در ایران، به ۷۲ سال برای آقایان و ۷۳ سال برای خانم ها رسیده است؛ نرخ استاندارد شده مرگ و میر و مرگ زودرس در ایران کمتر شده است.

دکتر ملک زاده، گسترش بیماری های مزمن غیرواگیر و عوامل خطر آنها، گسترش میزان مصرف مواد مخدر و قلیان، آلودگی هوا، خطر گسترش ایدز و بلایای طبیعی در ایران را، به عنوان مهم ترین چالش ها در حوزه سلامت برشمرد.

وی بیان کرد: یکی از چالش های مهم در کشور، مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی عروقی است که در هر دو جنس مرد و زن در ایران به دلیل افزایش سن زیاد شده است؛ همچنین بیماری های ریوی، بیماری های روانی و مصرف روانگردان ها افزایش پیدا کرده است؛ دیابت و بیماری های کلیوی نیز بسیار زیاد شده است که باعث کاهش کیفیت زندگی و افزایش هزینه ها می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه، از چاقی، قند خون، فشار خون، نداشتن تحرک بدنی کافی، مصرف زیاد نمک، مصرف کم سبزیجات و حوادث جاده ای به عنوان مهم ترین عوامل بروز بیماری ها و مرگ و میر ایرانیان، نام برد.

رشد تولیدات علمی کشور در ۴۰ سال گذشته

دکتر ملک زاده، با اشاره به چهل سال تولیدات علمی در کشور، اظها  کرد: بیشترین رشد علمی کشور، پس از جنگ تحمیلی آغاز شده است و در سال ۲۰۱۶ از این نظر وضعیت خوبی داشتیم و از کشور ترکیه پیشی گرفتیم؛ در سال ۲۰۱۶ از نظر تولید علم رتبه شانزدهم دنیا را کسب کردیم و در انتشار مقالات در منطقه خاورمیانه بالاتر از کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و رژیم اشغالگر قدس، در جایگاه نخست قرار گرفتیم؛ یک و هشت دهم تولید علم دنیا در ایران اتفاق می افتد که نسبت به جمعیت کشور، شرایط خوبی داریم؛ همچنین در زمینه نوآوری، در رتبه بندی های جهانی رشد خوبی داشته ایم.

دکتر ملک زاده در پایان، از دانشگاه ها خواست: تلاش کنند بر روی کارهای تحقیقاتی تمرکز کنند و اولویت آنها تحقیق روی مسایل بومی باشد؛ همه دنیا به اینکه یک مشکل در سطح بومی شناسایی و بررسی شود و برای آن راهکار ارایه شود، اهمیت می دهند؛ باید برای مسایل مختلف دنبال راهکارهایی باشیم تا بتوانیم جلوی بروز مسایل را بگیریم و این کار، باید در دانشگاه ها انجام شود.

علاقه و تعهد فردی، شرط لازم برای خدمت به مردم است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین، گفت: انجام کار مفید و موثر برای دانشگاه و مردم، به خود افراد بستگی دارد؛ اگر می خواهیم به جامعه خدمت کنیم ابتدا باید علاقه و تعهد داشته باشیم.

دکتر “علی بهادر” افزود: بودجه و امکانات فرع قضیه است و اگر علاقه و توانایی افراد در انجام کارها استمرار نداشته باشد، موفقیتی حاصل نمی شود.

او اظهار امیدواری کرد: افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند، همان اصل نخست که علاقه مندی است را داشته باشند و واقعا بخواهند که کاری برای جامعه انجام دهند؛ خدمت به مردم نیازمند انسان هایی است که تعهد داشته باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

شمار افراد چاق در ایران ۵٫۵ برابر و مرگهای زودرس مرتبط با چاقی دو برابر شده است

ملک زاده اعلام کرد: ۱۰ سرطان نخست ایرانیان بر اساس تازه ترین آمار «ثبت سرطان» کشور

دکتر رکنی زاده، استاد فیزیک دانشگاه: سخنان اخیر وزیر بهداشت، نشان روشنی از عدم شناخت بخش بزرگی از دولتمردان و حتی دانشگاهیان از مفهوم «نهاد علم» است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها