- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

آموزش عالی در نظام آموزش عالی غریب مانده است!

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: آموزش عالی در نظام آموزش عالی غریب مانده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر ذاکر صالحی، در نشست اخلاق و  فرهنگ دانشگاهی که در کنگره بین‌المللی «اخلاق در علوم و فناوری» برگزار شد افزود: پس از ۸ دهه که از تاسیس دانشگاه در کشورمان می‌گذرد، تازه دریافته‌ایم که  اخلاق حلقه مفقوده ماست؛ معتقدم اخلاق در دانشگاه وجود دارد و باید به دانشگاه برگردیم؛ در آن‌جا همه چیز وجود دارد و اگر به اشتباه چیزی را بنا کرده‌ایم، دیگر نمی‌توانیم چیزی را به آن اضافه کنیم؛ باید در سازمان دانشگاه تجدیدنظر کنیم و مفهوم جدیدی به آن بدهیم .

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌عالی در نظام آموزش عالی غریب مانده و به حاشیه رفته است و در بسیاری از اماکن دانشگاهی، اخلاق دانشگاهی ذیل فرهنگ دانشگاهی آورده شده است.

به گفته این عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، میان ارزش‌های دولت، بازار و دانشگاه با تاکید بر مرجعیت دانشگاه باید مصالحه و اجماع شکل گیرد و از طریق گفتگو وارد فرایند عقلانی‌سازی شویم و سامان مجددی پیدا کنیم؛ زیرا همان ارزش‌هایی که دانشگاه را ایجاد کرد می‌تواند بقای آن را تضمین کند.

دکتر ذاکر صالحی گفت: باید دانشگاه را دوباره بسازیم و بحران‌های آن را حل کنیم؛ اگر این بحران را حل نکنیم دانشگاه تبدیل به نهادی بروکرات می‌شود که صورت‌بخش زندگی نیست و جز تربیت نیروی بروکرات کارکردی نخواهد داشت.

انتهای پیام