- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید نان «سین بیوتیک» با ارزش غذایی بالا در کشور

محققان موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی موفق به تولید نان سین بیوتیک برای نخستین بار در کشور شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر قدیر رجب زاده، رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با اعلام این مطلب افزود: تولید نان سین بیوتیک حاصل اجرای طرح پژوهشی «بررسی اثر مکمل های اینولین و باکتری های ریز پوشانی شده بر خواص حسی رئولوژیکی و ماندگاری نان سین بیوتیک» در این موسسه پژوهشی است که با توجه به اهداف کلان کشور در زمینه ارتقاء ایمنی و سلامت محصولات غذایی برنامه ریزی و اجرا شده است.

وی در خصوص ضرورت اجرای این طرح پژوهشی گفت: نان با داشتن ارزش غذایی بالا، تنوع، شرایط نگهداری مناسب برای مصرف کنندگان و هزینه های پایین تولید از جمله مواد غذایی پر طرفداری است که در سفره عموم افراد وجود دارد و از مصرف آن استقبال بسیاری در طیف های مختلف جامعه می شود.

رجب زاده بیان کرد: به دلیل افزایش تقاضا برای فرآورده های عملگرای طبیعی و سالم از سوی مصرف کنندگان تلاش های زیادی برای بهبود ارزش تغذیه یی و عملکردی نان با اصلاح ترکیبات مغذی آنها در سال های گذشته توسط محققان انجام گرفته است.

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کدکس غذایی ایران ادامه داد: بر این اساس یکی از روش های مورد مطالعه در این زمینه استفاده از انواع فیبرهای رژیمی، ترکیبات پری بایوتیک و باکتری های پروبیوتیک در نان و ارتقای ویژگی های فراسودمند فرآورده های نهایی بوده است که به همین دلیل تولید نان فراسودمند سین بیوتیک و افزایش ارزش تغذیه آن با استفاده از مکمل های غذایی فراسودمند به خصوص اینولین و مشتقات آن و سایر ترکیباتی که با بهبود فلور میکروبی دستگاه گوارش می توانند در سلامت انسان نقش ایفا کنند مورد توجه ویزه قرار گرفت.

رجب زاده در خصوص اهمیت اقتصادی این دستاورد پژوهشی تاکید کرد: با توجه به مصرف بالای نان در سبد غذایی خانوار ایرانی تولید اینولین که یک محصول وارداتی است در دستور کار موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی قرار گرفت تا بتوان این محصول را با استفاده از گیاه بومی کاسنی در کشور تولید کنیم و قیمت تمام شده استفاده از این غذا دارو در نان را کاهش دهیم.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده با مصرف نان سین بیوتیک

در ادامه دکتر مرضیه حسینی نژاد، مجری طرح پژوهشی و فناورانه تولید نان سین بیوتیک در خصوص نتایج اجرای این طرح گفت: بر اساس نتایج این طرح پژوهشی که به مدت دو سال در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و بخش اول آن با همکاری شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ انجام شده، استفاده از اینولین که یک ترکیب پری بیوتیک با ارزش است به عنوان یکی از اجزای تقویت کننده آرد گندم چه به تنهایی و چه همراه با فیبر میوه و سبوس جو در نان به صورت فرموله شده مورد بررسی قرار گرفت که منتج به دستیابی به دانش فنی تولید نان های تقویت شده با ویژگی های عملگرا و در نتیجه بهبود ارزش تغذیه ای نان و ویژگی هایی مانند چشایی مورد نظر مصرف کننده شد.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مورد خواص مصرف نان سین بیوتیک تصریح کرد: فیبر پری بایوتیک یک محصول شناخته شده است که در اوایل قرن ۱۹ با استخراج از ریشه گیاهان دارویی استخراج شد، مصرف این ترکیب گیاهی که دارای ارزش غذایی بالایی می باشد باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و تسهیل فعالیت های دستگاه گوارش می شود و حالت پر کننده در بسیاری از مواد غذایی دارد.

به گزارش دیده بان علم، وی ادامه داد: این فیبر از نظر ساختار متعلق به خانواده کربوهیدرات های فروکتان می باشد که از کالری کمی برخوردارند و جز فیبرهای رژیمی و کم کالری به شمار می روند.

حسینی نژاد گفت: مصرف این غذا دارو در مقابله با سرطان های دستگاه گوارش، بهبود سیستم ایمنی بدن و تنظیم فعالیت های گوارش، هضم و بسیاری اثرات سلامتی بخش دیگر موثر است.

وی با بیان اینکه کارفرمای بخش اول این این طرح پژوهشی در تولید نان پری بیوتیک شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ است اظهار امیدواری کرد تا با همکاری این دو مرکز و استقبال صاحبان صنایع این محصول در آینده نزدیک به سبد غذایی خانوار وارد شود.

انتهای پیام