- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اجرای نخستین طرح کنترل آلودگی نوری در نیاسر/پاک سازی نوری کاشان به استقبال رصدخانه ملی

انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان با همکاری دفتر فنی این دانشگاه و شهرداری نیاسر اقدام به کنترل آلودگی پارک تفریحی نیاسر موسوم به باغ تالار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مهمترین پارک تفریحی نیاسر در شهرستان کاشان در فاصله ۳۰۰ متری رصدخانه دانشگاه کاشان قرار دارد. اگرچه در ابتدا یکی از اهداف احداث رصدخانه در این منطقه پذیرش بازدیدکنندگانی بود که از مجموعه تفریحی باغ تالار آبشار و مجموعه تاریخی چارتاقی نیاسر دیدن می کنند اما توسعه پارک و نورپردازی غیر اصولی آن برای رصدخانه دانشگاه کاشان ایجاد اختلال می کرد.

انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان که با هدف فرهنگ سازی نورپردازی شهری و کنترل آلودگی نوری از سال ۱۳۸۶ فعالیتش را آغاز کرده ضمن اطلاع رسانی در زمینه آلودگی نوری اقداماتی را نیز در راستای کنترل منابع آلودگی نوری انجام داده است. از این جمله می توان به پیگیری جهت تامین بودجه ، خرید تجهیزات و نصب آنها در باغ تالار نیاسر جهت افزایش بهره وری و جلوگیری از هدر رفت نور به سمت آسمان نام برد.

در این طرح نخست با بودجه ای در حدود ۷۰ میلیون ریال از طرف دفتر فنی دانشگاه کاشان پروژکتورهای مناسب تهیه شد. سپس با همکاری شهرداری نیاسر مقره مناسب برای این پروژکتورها ساخته و در تیرماه ۱۳۹۰ در این مجموعه تفریحی نصب شد.

با انجام این طرح حدود ۸۰ درصد آلودگی نوری باغ تالار کنترل شد که در درجه اول به معنی بهره مندی از آسمانی پرستاره در این منطقه می باشد اما با جلوگیری از هدر رفت نور تا ۷۰ درصد و استفاده بهینه از نور موجود، ضمن اینکه میزان نور مورد نیاز بدون  هیچگونه کاهش نسبت به سابق و حتی در سطح بهتری  تامین می شود باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز شده است که در حال حاضر بشر چیزی در حدود ۷۰ درصد از نوری که تولید می کند بدون دلیل به سمت آسمان می فرستد.

این مساله نه تنها موجب  اتلاف انرژی می شود بلکه باعث  می شود به جای داشتن آسمانی قیرگون و پرستاره در شهرهای متوسط و بزرگ، شاهد آسمانی خاکستری و بدون ستاره باشیم. در صورتی که با روشهای نه چندان پیچیده می توان نور ارسالی به سمت آسمان را به سمت زمین و محل مورد نیاز هدایت کرده و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد.

اجرای این طرح موجب شده است تا حد قدر آسمان نیاسر از حدود ۴٫۸ به حدود ۵٫۴ افزایش پیدا کند. البته هنوز منابع دیگری همچون بلوار نیاسر و هتل جدید التاسیس از جمله مهم ترین منابع آلودی نوری این شهر محسوب می شوند.

رصدخانه دانشگاه کاشان در حال حاضر یکی از مجهزترین رصدخانه های ایران محسوب می شود که در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری  محل احداث رصدخانه ملی ایران قرار دارد. لذا در این منطقه باید در چند سال آینده ( تا زمان راه اندازی رصدخانه ملی ) اقدامات گسترده ای در زمینه کنترل آلودگی نوری انجام شود که اجرای این طرح می تواند شروعی باشد بر فرایند کنترل آلودگی نوری منطقه کاشان، آران و بیدگل، میمه، قم و دلیجان.

انتهای پیام