جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

زلزله های اخیر کرمانشاه و کرمان از لحاظ چشمه لرزه زا کاملا متفاوتند/رخداد زلزله های بزرگ در منطقه زاگرس دور از انتظار نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32011
دوشنبه، ۱۳ آذر، ۱۳۹۶ | 15:20

زلزله های اخیر کرمانشاه و کرمان از لحاظ چشمه لرزه زا کاملا متفاوتند/رخداد زلزله های بزرگ در منطقه زاگرس دور از انتظار نیست

دبیر همایش زمین‌‌ساخت و زمین شناسی ساختاری گفت: بین زمین لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌زا ارتباطی وجود ندارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، پنجمین همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران ۲۹ آذر ماه جاری به همت پژوهشکده علوم‌زمین با نگرشی ویژه به زمین لرزه ۲۱ آبان باختر ایران برگزار خواهد شد.

نقش عناصر ساختاری و کانی‌زایی، ریخت زمین‌ساخت، لرزه زمین‌ساخت و پارینه لرزه‌شناسی، زمین‌ساخت تجربی و زمین‌ساخت کاربردی به عنوان محورهای اصلی پنجمین همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران عنوان شده است.

دبیر علمی پنجمین همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران ضمن اشاره به تقارن دو موضوع یاد شده با یکدیگر یادآور شد: ۲۱ آبان ۹۶ زمینلرزه‌ای به بزرگای ۷٫۳ منطقه‌ای وسیع در غرب کشور واقع در استان کرمانشاه را به لرزه درآورد که ابعاد بزرگ این زمین لرزه از نظر ساختاری، زمین‌شناسی و سازه‌ای  ما را بر آن داشت ضمن برگزاری این همایش نگرش ویژه‌ای بر این زمین لرزه داشته باشیم.

به گفته دکتر منوچهر قرشی طی این همایش با حضور افراد ذی‌صلاح در مرکز تحقیقات ساختمان مسکن برای مطالعات شتاب‌نگاری، موسسه ژئوفیزیک برای نتایج لرزه‌نگاری، پژوهشگاه زلزله‌شناسی برای مسائل سازه‌ای و ژئوتکنیکی و پژوهشکده علوم‌زمین در زمینه‌های مختلف این زمین لرزه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی با بیان این‌که این نشست یکروزه چند سخنران به صورت مدعو و ارائه چند مقاله ارسالی را در دستور کار خود دارد، گفت: ما همواره انتظار وقوع زمینلرزه‌هایی با بزرگای بالا برای منطقه زاگرس را داشتیم و داریم زیرا طی سال‌های گذشته زمین‌لرزه قیر و کارزین واقع در جنوب استان فارس برابر با ۲۱ فروردین  ۱۳۵۱ با بزرگای ۶٫۹ و زمینلرزه خورگو در شمال بندرعباس با بزرگای ۷ در سال  ۱۳۵۶ را مشاهده کرده‌ایم و طی تاریخ نیز شاهد بروز زمین لرزه‎های بزرگ با دوره بازگشت بسیار طولانی بوده‌ایم.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم‌ زمین با بیان این‌که این زمین لرزه برای منطقه کرمانشاه و زاگرس نسبتا” بزرگ بود، افزود: با توجه به این‌که زمینلرزه غرب کشور ابعاد بزرگی از نظر ویرانی داشت و چندین شهر و روستا را تخریب کرد؛ از نظر ویژگی‌های زمین‌شناختی و لرزه زمین‌ساخت برای زمین‌شناسان بسیار مهم بود و هنوز نمی‌توان به نتایج قطعی و نهایی دست یافت.

دبیر علمی پنجمین همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران با بیان این‌ که مطالعات زمین‌شناسی درباره زمین لرزه غرب کشور همچنان در حال انجام است؛ تصریح کرد: زمین لرزه‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد و به‌تازگی شاهد بروز همین پدیده در کرمان بودیم ولی متاسفانه برخی آگاهانه و غیرآگاهانه موضوع زمینلرزه‌های غرب کشور را به زمینلرزه اخیر کرمان و حتی تهران مرتبط می‌کنند و برخی اظهارات مبنی بر فعال شدن پهنه ایران از نظر زمینلرزه‌ای وجود دارد.

وی تاکید کرد: بین زمین لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌زا  هیچ ارتباطی وجود ندارد و موضوع مهم این است که در همه جای کشور ما پتانسیل لرزه‌خیزی وجود دارد ولی امکان ارتباط آنها با یکدیگر وجود ندارد و تعیین زمان برای بروز زمین لرزه نیز کاملا غیرمنطقی و دور از ذهن است.

قرشی ضمن دعوت از هموطنانمان برای آگاهی و آمادگی همیشگی در برابر مخاطرات طبیعی در کشور، خاطرنشان کرد: از نظر زمین‌شناسی در حال حاضر بروز زمین لرزه  قابل پیش‌بینی نیست ولی آمادگی و هشدار در این زمینه بهترین و عاقلانه‌ترین راهکار موجود به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها