جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی بر اساس نقشه جامع علمی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:320
یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 10:17

تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی بر اساس نقشه جامع علمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم،  از تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بر اساس نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر وحید احمدی در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینی شیخ بهایی در اصفهان افزود: این آیین‌نامه با امتیازبندی‌های پیش‌بینی شده، به دنبال مرتبط کردن فعالیت تحقیقاتی استادان با نیازهای داخلی بوده و نحوه همکاری علمی با نشریات بین‌المللی نیز در آنها مشخص شده است.

وی با اشاره به چگونگی تعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: بخشی از این موضوع در سند آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: از جمله اولویت‌های مد نظر در نقشه جامع علمی کشور مباحثی همچون مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت دانش و فناوری، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و توسعه پارک‌های علم و فناوری، ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و ساماندهی زیرساخت‌های آن‌ها و ساماندهی تحصیلات تکمیلی بوده است که همگی در برنامه‌های راهبردی و اجرایی وزارت علوم گنجانده شده است.

daneshgah-yazd

وی از دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از محورهای نقشه جامع علمی کشور یاد کرد و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری مشخص شده و دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتباطات علمی با دانشگاه‌های خارجی هم در جهت تعامل و کسب دانش پیشرفته بکوشند و هم با بهره‌برداری از توانمندی‌ها و به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها، توانمندی‌های خود را گسترش داده و انتقال دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: یکی دیگر از مکانیسم‌های هماهنگ‌سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها با نقشه جامع علمی کشور این است که برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه‌ها پیش از وارد شدن به مرحله اجرا و همچنین طی دوره اجرا از نظر میزان تطابق با اسناد بالادستی مورد بررسی و ارزیابی قرار ‌گیرد.

وی اقدامات صورت گرفته در خصوص هماهنگ‌سازی ظرفیت‌ها و نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی با توانمندی‌های دانشگاه‌ها و همچنین طراحی نظام هدف‌گذاری جدید برای اعتبارات از جمله موظف شدن دانشگاه‌ها به اختصاص دادن ۱۵ درصد بودجه خود به امر پژوهش را در همین مسیر توصیف کرد.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها