- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت نخستین کاغذ از الیاف گیاه لیف توسط پژوهشگران کشور

دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با همکاری دکتر وحید اتقیا و دکتر فرهاد زینلی موفق به ساخت کاغذ از الیاف گیاه لیف (Luffa Cylindrica) شد.

خبرگزاری دانشگاه آزاد

به گزارش دیده بان علم ایران علی کاظمی تبریزی، دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات و مجری این طرح با توجه به کاهش ۸/۳ میلیون هکتاری سطح جنگل‌های ایران در چند دهه گذشته گفت: «کاهش سطح جنگل ها در ایران که حائز رتبه ۴۵ در بین ۵۶ کشور دارای جنگل است، وضعی نگران کننده را رقم زده است.»

او با بیان اینکه واردات محصولات چوبی، کاشت گونه­ های سریع الرشد (زراعت چوب)، حفاظت بهتر محصولات چوبی، تقویت بخش بازیابی و خروج دام از جنگل از جمله راه کارهای مناسبی است که می توان جایگزین برداشت از جنگل ها قرار داد، افزود: «به اعتقاد من یکی از راهکارهای موجود که شاید تا به امروز به آن کمتر توجه شده، استفاده از گیاهان غیرچوبی در تولید محصولاتی بر پایه الیاف یا ذرات چوبی است.»

کاظمی تبریزی با بیان اینکه گیاه لیف (Luffa Cylindrica) از رشد خوبی برخوردار است، اظهار داشت: این گیاه یکساله بوده و در مناطق شمالی کشور و در اقلیم گرم و مرطوب قابلیت کشت دارد. گیاه در طول یک فصل رشد، ممکن است تا ارتفاع ۱۰ متر و بیشتر برسد.

وی افزود: گیاه لیف دارای میوه ای است که تا زمان سبزرنگ بودن، قابلیت خوراکی دارد، زمانی که رنگ میوه گیاه لیف به سمت زردی رود، بخش درونی آن به شکل فیبری در خواهد آمد که اکثرا در ساخت اسفنج و لیف مورد استفاده قرار می گیرد. بر همین اساس تحقیقات خود را برای ساخت کاغذ از فیبر میوه گیاه لیف آغاز کردیم.

او تصریح کرد: الیاف تولید شده از گیاه لیف در این اختراع از ابعاد و شرایط مقاومتی مناسبی برخوردار است. در آزمایش های صورت گرفته برای تعیین درصد ترکیبات در میوه این گیاه، مشاهده شد که ماده فیبری موجود در آن از میزان سلولز بالایی برخوردار و میزان لیگنین آن پایین بوده و در عمل می توان از میوه گیاه لیف، ماده ای مناسب برای تهیه خمیر کاغذ تولید کرد.

به گفته کاظمی تبریزی، ویژگی های مقاومتی کاغذهای تولید شده از این گیاه نه تنها مشابه بلکه در برخی موارد بهتر از کاغذهای تولیدی در صنعت، نظیر کاغذ کرافت چوکا از پهن برگان و کاغذ سودای پارس از الیاف باگاس دارد.

دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: با حمایت و انجام طرح ملی بر روی این محصول می توان کشور را از نظر تولید کاغذ بی نیاز نموده و به عدم استحصال درختان کشور کمک کرد.

انتهای پیام