- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران از سه ایده پرداز برگزیده «جشنواره دانشمندان برتر»

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران  از حمایت  این صندوق برای تبدیل ایده به محصول ۳ ایده‌پرداز برتر در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان خبر داد.

 

به گزارش دیده بان علم نصرت الله ضرغام در نشست خبری نخستین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان اظهار کرد: سرمایه های انسانی و ایده و خلاقیت آنها در رشد اقتصادی کشورها نقش تاثیرگذاری را دارد؛ کشورهایی که بالاترین دارایی های فکری را دارا هستند می توانند در زمینه اشتغالزایی هم موفق عمل کنند. بنابراین برگزاری این جشنواره در رشد ایده های خلاقانه جوانان تاثیرگذار است.

ضرغام ادامه داد: برگزاری این جشنواره با هدف رویت نقش ایده پردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم پایه بنیان نهاده شد تا جوانان صاحب ایده خلاقیت خود را بروز دهند چرا که تحقیقات در دنیا نشان داده است که علوم پایه دارای اهمیت ویژه ای است و به تبع آن سرمایه گذاری در این حوزه در دنیا در حال انجام است. بنابراین اگر در کشورمان توان لازم در این عرصه را نداشته باشیم از رقابت های جهانی عقب می مانیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران یکی از پایه های رشد اقتصادی در دنیا را تقویت ایده پردازی و خلاقیت دانست و گفت: جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز ایجاد زمینه های لازم برای ایده پردازی در جوانان را مدنظر دارد تا در مرحله بعد با تجاری سازی این ایده ها و تبدیل آن به محصول شاهد رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری هر ساله این جشنواره عنوان کرد: این جشنواره در ۵ گروه ریاضی و کامپیوتر، زیست شناسی، فیزیک، زمین شناسی و شیمی برگزار می شود و ۳ ایده برتر در فرآیند تبدیل ایده به محصول مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گفته ضرغام، در این جشنواره همچنین به افراد صاحبنظر که خدمات علمی ارزنده ای را در حوزه فیزیک و علوم پایه انجام دادند گرنتی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان اعطا می شود تا فعالیت علمی خود را گسترش دهند.

در بخش بعدی این نشست ابراهیم جمیلی رییس بنیاد نیکوکاری جمیلی بیان کرد: ۷۰۰ ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان ۳۱۹ ایده دارای اطلاعات کامل ثبت نهایی شد. حتی از خارج از کشور هم ایده هایی برای حضور در جشنواره ارسال شد. قطعا این رویداد در سال های آتی اثرات خود را نمایان می کند. رونق بخشیدن به فضای ابتکار، انگیزه بخشیدن به جوانان و شناسایی ایده های نو در کنار تسهیل مسیر حرکت به منظور رسیدن به محصولی دانش بنیان و تکمیل چرخه نوآوری و تبدیل دارایی های فکری به ثروت از اهداف این جشنواره است.

وی همچنین ابراز کرد: در دبیرخانه جشنواره قصد داریم با پارک‌های علم و فناوری و سازمان بورس و فرابورس تعاملاتمان را گسترده کنیم تا با همکاری این بخش ها تجارسازی ایده ها گسترده تر انجام شود. از این طریق افراد علاقه مند به سرمایه گذاری بر روی ایده ها وارد میدان می شوند که در نهایت به کارآفرینی و توسعه علمی کشور منجر می شود.

جمیلی حضور ۲۸ داور از اساتید برجسته دانشگاه هایی همچون شهید بهشتی، امیرکبیر و تهران را یکی از ویژگی های این جشنواره دانست تا از این طریق از تمام ظرفیت های جوانان در ۵ حوزه مدنظر در جشنواره استفاده شود.

همچنین محمد شاهدی دبیر این جشنواره نیز با بیان اینکه این جشنواره از نظر تشویق و حمایت جوانان خلاق دارای اهمیت است گفت: بر اساس فراخوان کشوری که منتشر شد بیش از ۷۰۰ نفر برای حضور در جشنواره ثبت نام کردند که ۳۱۹ ایده قابل ارزیابی شناخته شد. همچنین از این تعداد ۳۷ ایده در مرحله نخست انتخاب شد و در نهایت در روز برگزاری جشنواره از ۲۰ایده برتر تقدیر و ۳ ایده نیز برای تبدیل ایده به محصول حمایت می شوند. این حمایت ها شامل ۳۰ میلیون تومان، ۲۰ میلیون تومان و ۱۰ میلیون تومان به تربیت برای نفرات اول تا سوم است.

نخستین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان ۸ آذر ماه سال جاری با همکاری بنیاد نیکوکاری جمیلی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزارمی‌شود.

انتهای پیام