- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

چاپ مقاله محققان ایرانی در مجله معتبر انرژی/تولید اقتصادی هیدروژن با فتوکاتالیست جدید

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به چاپ مقاله ای مروری در مجله معتبر Journal of Materials Chemistry A شدند.
به گزارش دیده بان علم ایران، تیمی مشترک از پژوهشکده علوم و فناوری نانو، پژوهشکده علوم و فناوری انرژی و دانشکده های فیزیک و شیمی دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر “علیرضا مشفق” استاد دانشکده فیزیک با همکاری پروفسور “سیرام راماکریشنا” از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) موفق به چاپ مقاله ای مروری با عنوان “فوتو کاتالیست های برپایه کربن نیترید گرافنی (g-C3N4) برای تولید هیدروژن خورشیدی: پیشرفت های اخیر و جهت گیری های توسعه ای آینده” در مجله Journal of Materials Chemistry A شدند.
مصرف بی رویه سوختهای فسیلی و انتشار آلاینده های ناشی از آنها، اثرات مخربی بر اکوسیستم و سلامت بشری دارد. بعلاوه افزایش تقاضای انرژی و کاهش منابع سوخت های فسیلی لزوم بهره گیری از انرژی های پاک و قابل اطمینان را ضروری می نماید.
با توجه به این امر که هیدروژن به عنوان یک حامل انرژی پاک در آینده ای نزدیک در همه جهان فراگیر خواهد شد، در این مقاله، به تولید هیدروژن از طریق فرآیندهای فوتوکاتالیستی در سطح نیمه هادی کربن نیترید گرافنی (g-C3N4) به عنوان روشی سازگار با محیط زیست پرداخته شده است.
این ماده به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، از جمله طبیعت بدون فلز آن و پایداری بالا به عنوان یک فوتوکاتالیست پلیمری برای تولید هیدروژن، اخیرا مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. این ماده از کربن و نیتروژن که عناصری فراوان در زمین هستند ساخته شده است و روش تهیه آن آسان و ارزان می باشد. به علاوه این ماده تحت تابش نور خورشید فعالیت فوتوکاتالیستی بسیار بالایی دارد.
در مقاله مروری دانشگاه صنعتی شریف، کاربرد فوتوکاتالیست g-C3N4 از نظر فنی و اقتصادی برای تولید هیدروژن و به منظور تجاری سازی برای اولین بار بررسی شده است و بهترین روش ها برای رسیدن به بازدهی بالا و توسعه دانش فنی پیشنهاد شده اند.
مجله Journal of Materials Chemistry A مجله ای بسیار معتبر از انتشارات RSC در زمینه تولید مواد و کاربرد آن ها در حوزه تبدیل انرژی است که ضریب تاثیری برابر ۸٫۸۶۷ دارد و در رتبه بندی SJR در حوزه انرژی رتبه ۱۰ را داراست.
انتهای پیام