جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نابرابری حقوق فیزیکدانان زن و مرد در آمریکا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31578
سه شنبه، ۱۴ آذر، ۱۳۹۶ | 11:27

نابرابری حقوق فیزیکدانان زن و مرد در آمریکا

براساس مطالعه ای که در مجله Physics Today از معتبرترین و موثرترین مجلات علمی دنیا منتشر شده حقوق اعضای هیات علمی خانم در موسسات و دانشکده های فیزیک آمریکا کمتر از همکاران مردشان است.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از تارنمای انجمن فیزیک، محققان فرهنگ موجود در دانشکده های فیزیک را عامل اصلی این تبعیض می دانند.

در مقاله مذکور به بررسی عوامل این اختلاف دستمزد پرداخته و راه حل هایی نیز پیشنهاد شده است. این مقاله بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۰ در مورد دانشکده های علوم و مهندسی و ترکیب آن با داده های منتشرنشده انجمن فیزیک امریکا (APS) و مرکز تحقیقات آمار (SRC)  آماده شده است.

نتایج گزارش نشان می دهد که در شرایط کاملا یکسان به صورت آماری اعضای هیات علمی زن در دانشکده های فیزیک، شش درصد کمتر از همکاران مردشان حقوق دریافت می کنند.

طبق این مطالعه به نظر می رسد که دلایل فرهنگی برای این عدم برابری وجود دارد. اول این که فیزیکدانان خانم در زمان ارتقا مرتبه علمی همانند همکاران مردشان برای افزایش حقوق و مزایا پافشاری نمی کنند و دوم این که موقعیت ها و فعالیت های علمی در موسسات،فیزیکدانان مرد را بیشتر و پررنگ تر نشان می دهد.

کلود کانیزارس (Claude Canizares) منجمی از MIT می گوید: در دانشگاه و مراکز علمی به صورت سیستماتیک تبعیض وجود ندارد ولی این مساله عدم برابری کماکان موجود است.

مریتا نانسی هاپکینز (Merita Nancy Hopkins) از MIT پیشنهاد می کند که فیزیکدانان پیشکسوت خانم در کمیته های تصمیم گیرنده در استخدام و ارتقای موسسات و دانشگاه حضور داشته باشند.

در این راستا کانیزارس اضافه می کند که حل این مساله تلاش همه به خصوص همکاران مرد دانشکده های فیزیک را می طلبد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

حل مساله چالشی چند ده ساله توسط پژوهشگران ایرانی/تولید نسل جدیدی از مواد مرکب پیشرفته با کشف فیزیکدانان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها