- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری برگزار می شود

کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری  ۱۳ تا ۱۶ آذر ماه سال جاری در مرکز همایشهای بین المللی کتابخانه ملی برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، مبانی و مبادی اخلاق در علوم و فناوری، اخلاق و مدیریت علوم و فناوری، اخلاق در توسعه علوم و فناوری های نوین ،  اخلاق حرفه ای در علوم و فناوری و اخلاق در علوم و فناوری و سیاست عمومی از محورهای این کنگره بین المللی است که با شعار اخلاق برای همه ، علم برای توسعه برگزار خواهد شد.

این کنگره دارای امتیاز بازآموزی برای تمامی گروه های پزشکی است.

دکتر احسان شمسی گوشکی، متخصص اخلاق پزشکی ، دبیر کمیته علمی‌‌‌‌ اخلاق در پژوهشِ وزارت بهداشت و دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری در بیان اهداف اجرای این کنگره گفت: اخلاق در علوم و فناوری گرچه موضوعی ملموس به نظر نمی‌‌‌‌رسد اما ما روزانه با آن در تماس هستیم، به عنوان مثال در کشور با مسأله انتقال آب سرچشمه‌ها‌‌‌‌ی کارون به زاینده رود مواجهیم و این گزاره عنوان می‌‌‌‌شود که به لحاظ اخلاقی آیا این کار درست است یا خیر؟ زمانی که ما از درست یا نادرست و خوب یا بد پرسش می‌‌‌‌کنیم در واقع وجه اخلاقی مد نظر ماست و پای اخلاق به میان کشیده می‌‌‌‌شود.

وی افزود: این پرسش که آیا فیلترینگ فضای مجازی خوب است یا بد، یک پرسش اخلاقی است و پاسخ‌ها‌‌‌‌ی متفاوت دارد، برخی ممکن است ادعا کنند فیلترینگ اینترنت امری درست است و سبب می‌‌‌‌شود محتوای آسیب‌زای آن در اختیار همه قرار نگیرد ولی در مقابل برخی به محدود شدن آزادی‌ها‌‌‌‌ی اجتماعی با فیلترینگ تأکید می‌‌‌‌کنند. گروه سومی‌‌‌‌ هم هستند که در برابر این پرسش می‌گویند فیلترینگ در ابتدا گرچه ممکن است درست باشد اما به مرور محدوده آن گسترده می‌‌‌‌شود.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری اظهار کرد: در زندگی روزمره همه افراد با سؤال‌ها‌‌‌‌یی از این جنس مواجه می‌‌‌‌شوند که سویه‌ها‌‌‌‌ی اخلاقی دارند. از این حیث کنگره اخلاق در علوم و فناوری به یک موضوع انتزاعی و دور از جامعه نمی‌‌‌‌پردازد زیرا فناوری بخشی از زندگی روزمره ماست.

وی با اشاره به اینکه این فناوری‌ها‌‌‌‌ محیط زیست و سبک زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌دهند، اضافه کرد: این موارد نشان می‌‌‌‌دهد که ما در کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری به مساله ای مهم و ریشه ای می‌‌‌‌پردازیم.

دبیر کمیته علمی‌‌‌‌اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت اظهار داشت: انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ۱۴ سال پیش با هدف پرداختن به این پرسش‌ها‌‌‌‌ تأسیس شد. این انجمن پس از یک دهه فعالیت دریافت که موضوع اخلاق در علوم و فناوری از سوی سازمان‌ها‌‌‌‌ی مختلفی در حال پیگیری است. جامعه مهندسان مشاور ، اخلاق پزشکی، اخلاق پرستاری، اخلاق فناوری اطلاعات و مانند اینها، همگی در این حوزه فعالیت می‌‌‌‌کنند اما آنها در تعامل با یکدیگر نیستند. ایجاد زمینه همکاری، همبستگی و شکل‌گیری شبکه میان این گروه‌ها‌‌‌‌ به شکلی که بتوانند ایده‌ها‌‌‌‌ و افکار خود را با یکدیگر در میان بگذارند از جمله مأموریت‌ها‌‌‌‌یی است که انجمن اخلاق ایرانی در علوم و فناوری به آن می‌‌‌‌پردازد.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها‌‌‌‌ی علمی، ‌‌‌‌سابقه پرداختن به امر اخلاق پیشینه طولانی دارد، گفت: در اخلاق پزشکی ما سابقه چند هزار ساله داریم و در این زمینه اسناد، راهنمای عمل در سطوح مختلف وجود دارد اما در مقابل، حوزه اخلاق فناوری اطلاعات عمر چند ساله دارد. در همین راستا برای ایجاد فضای گفت‌وگو میان حوزه‌ها‌‌‌‌ی مختلف، ایدۀ کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری شکل گرفت تا تجربه‌ها‌‌‌‌ی داخلی و بین‌المللی در کنار هم قرار بگیرند.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری گفت: کنگره جای شبکه‌سازی، آشنا شدن افراد با یکدیگر و بهره‌گیری از پژوهش‌ها‌‌‌‌یی است که قبلاً انجام شده و در یک زمان کوتاه نیم ساعته ارائه می‌‌‌‌شود.

عضو هیأت علمی‌‌‌‌دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: علاوه بر سخنرانیِ سخنرانان کلیدی و مدعو در این کنگره، مقالات پژوهشگرانی که در پاسخ به فراخوان ما خلاصه مقالات خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده‌اند نیز ارائه خواهد شد. همچنین ما در این کنگره بین‌المللی میزگردهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در آنها قصد داریم موضوعاتی خاص را از زاویۀ دیدهای مختلف و از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر شمسی گوشکی ادامه داد: این کنگره اولین کنگره بین‌المللی است که با این موضوع در کشور برگزار می‌‌‌‌شود و بخشی از گستردگی حوزه‌ها‌‌‌‌ نیز به این امر برمی‌‌‌‌گردد. ممکن است در سال‌ها‌‌‌‌ی آینده این کنگره به شکل گسترده تر اما به عنوان مثال در ۱۰ سالن باشد. مهم است که حوزه اخلاق در علوم و فناوری گسترده شده و تعداد ذی‌نفعان آن بیشتر شوند. هدف ما این است که دانشگاه‌ها‌‌‌‌ی بیشتری رشته اخلاق در علوم و فناوری را داشته و دانشجویان دکتری و ارشد موضوع پایان نامه خود را در این باره انتخاب و سعی کنند به پرسش‌ها‌‌‌‌ی اخلاقی پاسخ دهند.

در کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری، بخش‌های متنوعی مانند نمایش فیلم یا مناظره پیش‌بینی شده است. دکتر شمسی گوشکی در این باره بیان کرد: برای تنوع بخشی و جذب مخاطبان بیشتر در این کنگره تلاش شده است از چارچوب‌ها‌‌‌‌ی سایر کنگره‌ها‌‌‌‌ی علمی ‌‌‌‌فراتر برویم. ما مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها‌‌‌‌ را در کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری داریم اما در کنار آن در روز اول، سمیناری درباره تربیت اخلاقی برگزار می‌کنیم. در این سمینار که به شکل عمومی‌‌‌‌ برگزار می‌‌‌‌شود، موضوعاتی مانند چگونگی آموزش آموزه‌ها‌‌‌‌ی اخلاقی به کودکان و تربیت اخلاقی آنها مدنظر قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در کارگاه‌ها‌‌‌‌ی جنبی کنگره، علاوه بر بحث آموزشی، موضوعات کاربردی مد نظر قرار گرفته است. به عنوان مثال در کارگاه اخلاق در پژوهش یا کارگاه اخلاق در نشر، به فاکتورهای اخلاقی بودن در این حوزه پرداخته می‌‌‌‌شود.

دبیر کمیته علمی ‌‌‌‌اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ادامه داد: مناظره عنوانی است که برای مردم اهمیت دارد از این رو ما مجموعه مناظره‌ها‌‌‌‌یی را در این کنگره تدارک دیده‌ایم.

انتهای پیام