- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دبیر ستاد صنایع دانش بنیان هوایی: برگزاری جزیره ای و بدون ماموریت مسابقات دانشجویی، اتلاف هزینه هاست

دبیر ستاد توسعه  صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: با برگزاری هدفمند و ساماندهی شده مسابقات دانشجویی، شاهد پیشرفت‌های محسوسی در بومی‌سازی فناوری‌های حوزه پهپاد بودیم.

به گزارش دیده بان علم ایران منوچهر منطقی افزود: برگزاری مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین یکی از الگوهای موفق در میان فعالیت‌های ترویجی صنعت هوایی کشور است.
وی گفت : با برنامه‌ریزی مناسب و تعریف اصولی مأموریت‌های این مسابقه، تیم‌های شرکت‌کننده موفق به بومی‌سازی برخی از فناوری‌های حوزه پهپاد شده و پس از تولید محصولات قابل ‌رقابت با نمونه خارجی، اقدام به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان کرده‌اند.
منطقی برگزاری جزیره‌ای مسابقات و جشنواره‌ها بدون دنبال کردن هدف و مأموریتی مشخص را اتلاف هزینه‌های مالی و انسانی در دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و گفت: این رویدادها بازدهی مطلوبی ندارند؛ درصورتی‌که با برنامه‌ریزی مناسب، ضمن جذب نخبگان علاقه‌مند و تربیت نیروی متخصص، می‌توان گام‌های بزرگی در راستای توسعه و بومی‌سازی فناوری برداشت.
دبیر ستاد توسعه  صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در ادامه اظهار کرد: در همین راستا ستاد با بررسی پیشنهادهای مختلف، مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین پژوهشکده شهید رضایی شریف را به‌عنوان مسابقه محوری در حوزه پهپاد انتخاب کرده و موردحمایت خود قرار داده است.
به گفته منطقی، ستاد با حمایت از برگزاری این مسابقات، از طریق سیاست‌گذاری اصولی و انتخاب مأموریت‌های متناسب با نیاز صنعت، دورنمای روشنی برای این مسابقات ترسیم می کند.
وی همچنین تصریح کرد: با همت تیم برگزاری و تلاش‌های صورت گرفته، تاکنون که چهارمین دوره این مسابقات در حال اتمام است، حدود ۸ شرکت دانش‌بنیان از دل این مسابقات شکل‌گرفته و هرکدام از این شرکت‌ها درحال‌توسعه سهم خود از بازار پهپاد کشور هستند.

اختتامیه دور چهارم مسابقات دانشجویی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین  ۱۲ آذرماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود و در این مراسم از تیم‌های برتر مسابقات تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام