جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت آسپیرین محلول، امید تازه برای درمان سرطان مغز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3136
سه شنبه، ۲۲ تیر، ۱۳۹۵ | 06:00

ساخت آسپیرین محلول، امید تازه برای درمان سرطان مغز

یکی از مهمترین‌ چالش‌ها در مبارزه با سرطان مغز، رساندن دارو به جایی است که تومور‌های مغزی در آن واقع شده‌اند اما اکنون دانشمندان می‌گویند که موفق به ساخت نوعی آسپیرین محلول شده‌اند که می‌تواند به مغز برسد و حداقل در مرحله آزمایشی این دارو، سلول‌های سرطانی مغز را از بین ببرد بدون آنکه به بافت مغزی آسیب برساند.

به گزارش دیده بان علم ایران، با آنکه نتایج این روش تازه هنوز در هیچ مجله علمی معتبری منتشر نشده، اما دانشمندان مرکز تحقیقات تومورهای مغزی دانشگاه پورتسمونت بریتانیا، این یافته‌ها را در کنفرانس سالانه تومورهای مغزی که در لهستان برگزار شده، ارائه کرده‌اند.

سو فارینگتون، مدیر این مرکز تحقیقاتی، عقیده دارد که این روش تازه، قابلیت این را دارد که تمام قواعد مبارزه با تومورهای مغزی را عوض کند.

«پیشرفت در علومی این‌چنینی است که ما را در نهایت قادر به یافتن دارویی برای ریشه‌کن کردن سرطان مغز می‌کند؛ بیماری ویران‌‌کننده‌ای که بیش از هر سرطان دیگری جان کودکان و افراد زیر چهل سال را در سراسر جهان می‌گیرد.»

سد خونی مغزی مانند سپری عمل می‌کند که جلوی ورود هر چیزی غیر از آب، چند گاز و مولکول‌های محلول در چربی به مغز را می‌‌گیرد. با آنکه داشتن چنین سپری برای محافظت از مغز حیاتی است، اما همزمان باعث می‌شود که پزشکان نتوانند داروهای مورد نیاز برای مبارزه با بیماری‌‌هایی مثل تومور را به مغز برسانند. این یکی از دلایل اصلی بالا بودن آمار مرگ در اثر این سرطان مهلک به شمار می‌رود.

با توجه به همه پیشرفت‌هایی که در راه مبارزه با انواع سرطان‌ها در دهه‌های اخیر انجام شده، اما تنها یک سال است که دانشمندان موفق به یافتن روشی شده‌اند که توسط آن می‌توانند داروهای شیمی‌درمانی را توسط امواج فراصوت به تومورها برسانند.

این روش می‌تواند این سد خونی مغزی را پاره کند و داروها را به تومورها برساند؛ اما حالا این تیم تحقیقاتی بریتانیایی ادعا می‌کند که آسپیرین محلول ساخته شده کاملا انحلال‌پذیر است؛ بنابراین قادر خواهد بود به راحتی از این سد خونی مغزی عبور کند. این دارو از تغییر فرمول آسپیرین با اضافه کردن دو ماده جدید (که هنوز نام آنها مشخص نیست) آن را قابل حال در چربی ساخته است.

دانشمندان می‌گویند که تست این ماده جدید در آزمایشگاه بسیار موفق بوده است و ۱۰ برابر امکان از بین بردن تومورهای سرطانی مغز را بیشتر می‌کند بدون آنکه به سلول‌های خود مغز آسیب برساند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شناسایی سریعتر و دقیقتر تومورهای سرطانی با تراشه ابداعی دانشمند ایرانی

بازتاب وسیع خبر درگذشت جراح مشهور ایرانی مغز در رسانه های اسلوونی

قلمی که سرطان را در ۱۰ ثانیه شناسایی می‌کند

موفقیت تازه دانشمندان در ارتقای درمان سرطان مغز

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها