جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

تصاویر ماهواره ای نشان داد: روستای «قلمه ذهاب» شاهد بیشترین میزان جابجایی پوسته زمین در زلزله اخیر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31359
چهارشنبه، ۱ آذر، ۱۳۹۶ | 10:37

تصاویر ماهواره ای نشان داد: روستای «قلمه ذهاب» شاهد بیشترین میزان جابجایی پوسته زمین در زلزله اخیر

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره ای میزان جابجایی پوسته زمین در راستای قائم و همچنین در امتداد شرقی- غربی در مناطق زلزله زده در زلزله اخیر غرب کشور را برآورد و اعلام کرد:بیشترین میزان جابجایی پوسته زمین در راستای قائم در داخل ایران بوده است.

به گزارش دیده بان علم ایران سازمان فضایی ایران با تحلیل تصاویر ماهواره ای رادار مربوط به قبل و بعد از وقوع زلزله در مناطق غربی کشور، اقدام به تولید نقشه میزان جا به جایی پوسته زمین در مناطق زلزله زده ( ایران و عراق) کرده است که در این تحلیل از تصاویر ماهواره ای رادار Sentinel-1 متعلق به آژانس فضایی اروپا استفاده شده است.

 

تحلیل داده های راداری فوق نشان می دهد، بیشترین میزان جا بجایی پوسته زمین در راستای قائم در داخل ایران و در اطراف روستای قلمه ذهاب در شمال غرب شهر سرپل ذهاب (به میزان حدود ۹۰ سانتی متر به سمت بالا) به وقوع پیوسته است.
همچنین بیشترین میزان فرو نشست زمین در اطراف کانون زلزله به میزان حدود ۳۰ سانتی متر بوده است. میزان جابجایی در راستای قائم در شهر سر پل ذهاب حدود ۳۰+ سانتی متر و در شهر قصر شیرین حدود ۷٫۵+ سانتی متر تخمین زده می شود.
براساس نقشه مولفه شرقی/غربی تولید شده، جابجایی افقی بیشینه در مناطق زلزله زده، حدود ۴۵ سانتی متر به سمت شرق بوده که این جابجایی در شهر سرپل ذهاب تقریبا ۵ سانتی متر و در شهر قصر شیرین حدود ۷٫۵ سانتی متر به سمت غرب است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها