پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

چالش طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص دیابت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31228
سه شنبه، ۳۰ آبان، ۱۳۹۶ | 10:59

چالش طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص دیابت

فرآیند ثبت‌نام و دریافت طرح‌های پیشنهادی در سومین چالش فناوری نانو از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو آغاز شد.

به گزارش دیده بان علم ایران به‌ دنبال تجربیات موفق برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهایی برای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، سومین دوره از چالش‌های فناوری نانو با عنوان «طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکوز خون (برون‌تنی)» در پلتفرم نانوچلنج آغاز شد.

این چالش فناوری که از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود، به ‌دنبال ساختن حسگرهای برون‌تنی برای اندازه‌گیری مستمر میزان گلوکز خون است.

دیابت یا بیماری قند، اختلالی متابولیکی در بدن است که در کشور ما بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و ۹ میلیون نفر نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

در سطح جهان نیز بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۴۲۲ میلیون بزرگسال به آن مبتلا هستند. با توجه به افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، کلیوی و سایر عوارض مشابه در این بیماران، غربالگری و تشخیص زودرس دیابت در افراد با ریسک بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

از این رو، تاکنون انواع مختلفی از دستگاه‌های پرتابل اندازه‌گیری گلوکز توسط شرکت‌های مختلف طراحی و ساخته شده و به مرحله تجاری رسیده است.

جدیدترین فناوری تجاری شده اندازه‌گیری گلوکز خون «سامانه مستمر تشخیص گلوکز خون» است. این دسته از حسگرهای الکتروشیمیایی گلوکز را که به طور مستمر میزان گلوکز خون را اندازه‌گیری می‌کند، می‌توان در دو گروه حسگرهای تماسی و حسگرهای کاشت در بدن دسته‌بندی کرد.

در مهمترین نوع نانوحسگرهای الکتروشیمیایی پوششی تماسی تجاری‌شده، یک سوزن بسیار باریک وارد بدن می‌شود و به طور مداوم میزان گلوکز مایع میان‌بافتی را اندازه‌گیری و گزارش می‌کند.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‌‏نام مرحله اول چالش پیش رو از نیمه آبان ماه آغاز شده است.

شرکت‌های خلاق و نوآور، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۲۳ آذر ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین از تسهیلات حمایتی ۲۰ میلیون تومانی و برنده نهایی چالش نیز از جایزه نقدی ۲۵ میلیون تومانی و تسهیلات ویژه تجاری‌سازی بهره مند خواهند شد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی ichallenge.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

سرپرست جدید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جایگزین «سرکار» شد

ساخت نانوبیوسنسور تشخیص سرطان در دانشگاه کردستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها