شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

جراح مشهور ایتالیایی مدعی شد: انجام موفق نخستین عمل پیوند سر به جسد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31109
شنبه، ۲۷ آبان، ۱۳۹۶ | 15:15

جراح مشهور ایتالیایی مدعی شد: انجام موفق نخستین عمل پیوند سر به جسد

نخستین پیوند سر انسان طی عملی ۱۸ ساعته بر روی یک جسد در چین انجام شد و نشان داد که ستون فقرات، اعصاب و رگ های خونی می تواند با موفقیت دوباره متصل شوند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سرجو کاناورا، جراح مشهور ایتالیایی که قصد دارد در آینده نزدیک نخستین عمل پیوند سر را روی یک بیمار داوطلب روس انجام دهد اعلام کرده که عمل پیوند سر به جسد توسط همکار چینی وی به نام دکتر شیائوپینگ رن انجام شده که در سال گذشته با موفقیت سر یک میمون را پیوند زده بود.

کاناورا گفت: پس از انجام اولین پیوند سر بر روی جسد، حالا نوبت انجام این پیوند روی یک بیمار زنده است. عملی که البته یک داوطلب جوان دارد.

والری اسپریدونف، مرد ۳۲ ساله روس با رویای بدنی سالم، داوطلب این جراحی تاریخی شده است.  او از یک بیماری نادر ژنتیکی به نام آتروفی عضلانی نخاعی رنج می‌برد که در این بیماری سیستم عصبی مختل شده و باعث انقباض ماهیچه‌ها و سختی در تنفس و بلعیدن غذا می‌شود.

والری از زمانی که خود را شناخته روی صندلی چرخدار بوده است که با یک جوی استیک هدایت می‌شود. او به عنوان اولین داوطلب پیوند سر در جهان با وجود ترس و اضطرابی که از پیامدهای این عمل دارد، انتخاب دیگری برای خود تصور نمی‌کند. او گفته است که اگر این عمل را انجام ندهد سرانجام بدی در انتظارش است و محکوم به مرگ تدریجی خواهد بود.

سرجو کاناورو، جراح مغز و اعصاب ایتالیایی قرار است سر این مرد روس را به بدنی سالم پیوند بزند. در این عمل جراحی ژیائوپینگ رن، پژوهشگر و جراح مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی هاربین در چین با او همکاری خواهد کرد.

دو سال پیش ارائه این طرح توسط کاناورو عنوان صفحات اول روزنامه‌‌های جهان را به خود اختصاص داد ولی بسیاری از مردم و کارشناسان این طرح را غیرقابل اجرا خواندند.

کاناورو گفته است که ژیائوپینگ عمل پیوند را در میمون انجام داده است و با وجود موفقیت آمیز بودن این جراحی، میمون چند ساعت بعد به دلایل اخلاقی از بین برده شده است. اعتبار و قطعیت این اطلاعات مورد شک و شبهه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته های جدید محققان ایرانی در زمینه مکانیسم های عصبی «کنترل توجه»

رونمایی از شاخدارترین دروغ مخالفان تراریخته: «دم در آوردن» به کلکسیون عوارض خیالی تراریخته ها اضافه شد!

میمون‌های فضایی ایران، بچه دار شدند

چرا میمون ها قادر به صحبت کردن نیستند؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها