شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

حسگر اپتیکی گاز هیدروژن در کشور ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3108
یکشنبه، ۲۰ تیر، ۱۳۹۵ | 14:57

حسگر اپتیکی گاز هیدروژن در کشور ساخته شد

حسگر اپتیکی گاز هیدروژن توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مهدی رنجبر مجری پروژه “ساخت و بررسی حسگر اپتیکی گاز هیدروژن” درباره این پروژه اظهار کرد: هدف از انجام این طرح ساخت سنسورهای حساس به گاز هیدروژن است کاری که این سنسورها انجام می‌دهند تغییر ظاهری در محیطی است که هیدروژن منتشر شده است.

رنجبر با بیان این که هیدروژن گازی بی‌رنگ، بی بو و قابل انفجار است که وقتی منتشر شود مشخصه‌ای ندارد گفت: انتشار ناخواسته هیدروژن خصوصا در مواردی که در مقیاس وسیع از آن استفاده می‌شود خطرناک است با استفاده از این نشانگر می توان به وجود این گاز پی برد.

وی با اشاره به این که ناسا از این نوع حسگرها که در صورت وجود هیدروژن تغییر رنگ می‌دهند استفاده زیادی می کند ابراز کرد: در این حسگر لایه نازکی از اکسید تنگستن روی بستری لایه نشانی می‌شود و با استفاده از لیزر پالس و سولجر این لایه ها روی شیشه همراه با کاتالیست قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه در ایران مصرف هیدروژن وسیع نیست در نظر داریم این حسگر را در رابطه با گازهای پرمصرف همچون گاز شهری توسعه دهیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: البته کاربرد دیگری که این حسگرها می‌توانند داشته باشند بر روی بسته بندی های مواد غذایی است زیرا مواد غذایی در صورت فساد گاز هیدروژن تولید می‌کنند در صورت فاسد شدن مواد غذایی با تولید گاز این حسگرها تغییر رنگ می‌دهند. همچنین در صورت فراگیر شدن استفاده از پیل های سوختی در کشور این حسگر کاربرد بسیاری پیدا می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

افقی جدید در کشف ستاره های کم جرم و سیارات شناور با همکاری دو اخترفیزیکدان ایرانی

منابع ژنتیک متنوع سیب ایران، سرمایه ای ارزشمند در برنامه های به نژادی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها