پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

دستاورد محققان رویان در کشف ژن‌های کلیدی در ایجاد سلول‌های بنیادی جنینی

دوشنبه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۶ | 13:15

دستاورد محققان رویان در کشف ژن‌های کلیدی در ایجاد سلول‌های بنیادی جنینی

محققان پژوهشگاه رویان با همکاری تعدادی از محققان خارجی موفق شدند ژن‌های کلیدی در روند تبدیل سلول‌های توده داخلی جنین به سلول‌های بنیادی جنینی را شناسایی کنند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سلول‌های بنیادی پرتوان جنینی از توده سلولی داخلی جنین‌های تازه تشکیل (در مرحله بلاستوسیست) به دست ‌می‌آیند. کشت سلول‌های لایه داخل جنین در شرایط مناسب، منجر به نامیرا شدن آنان و ایجاد سلول‌های بنیادی جنینی می‌شود.

اساس روندی که منجر به ایجاد سلول‌های بنیادی جنینی از سلول‌های لایه داخلی جنین می‌شود، چندان شناخته شده نیست.

اخیراً جمعی از محققان پژوهشگاه رویان موفق به ابداع روشی شدند که با مهار دو مسیر پیام‌رسان اصلی (TGF و MEK) با بازده مناسب، سلول‌های توده داخلی جنین را به سلول‌های بنیادی جنینی تبدیل می‌کرد.

بر اساس همان پژوهش و با هدف درک روند ایجاد سلول-های بنیادی جنینی، دکتر بهاروند، دکتر توتونچی، دکتر سیده نفیسه حسنی، دکتر شریف‌زارچی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان با همکاری محققانی از اسپانیا، آلمان و آمریکا، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن با بررسی روند تغییر بیان ژن، ژن‌های کلیدی در روند تبدیل سلول‌های توده داخلی جنین به سلول‌های بنیادی جنینی را شناسایی کردند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی و معتبر Stem Cell Reports به چاپ رسید نشان می‌دهد، متیلاسیون DNA نقشی اساسی در این روند ایفا می‌کند. همچنین همبستگی عمیقی بین سلول‌های بنیادی جنینی و ژن‌های اپی‌بلاستی پیش از لانه‌گزینی (به اتصال و جایگیری جنین در دیواره رحم لانه گزینی می‌گویند)‌ وجود دارد که نشان می‌دهد لازم است وقایع اساسی مانند تبدیل سلول‌ها از حالت اپی‌تلیالی (چسبیده به هم و محیط پیرامون) به مزانشیمی (آماده مهاجرت)، مهار شود تا سلول‌های لایه داخلی جنین به سلول‌های نامیرای بنیادی جنینی تبدیل شوند.

این یافته منبعی از اطلاعات ژنتیکی را فراهم کرد که تغییرات بیان ژن طی روند تبدیل سلول‌های لایه دخلی جنین به سلول‌های بنیادی جنینی را نشان می‌دهد.