پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

آیا تکوین قلب در دو جنس متفاوت است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:31011
دوشنبه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۶ | 12:25

آیا تکوین قلب در دو جنس متفاوت است؟

محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نقش کروموزم‌های جنسی را در تکوین دستگاه قلب و عروق بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران با وجود شواهد موجود در خصوص وابسته به جنسیت بودن فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی (فیزیولوژی بیماری‌ها) دستگاه قلب و عروق، پایه‌های زیست شناختی این دوگانگی هنوز نیازمند پژوهش و شناخت بیشتر است. جدا از تفاوت‌های هورمونی در دو جنس، به نظر می‌رسد تفاوت کروموزم‌های جنسی نیز در تکوین دستگاه قلب و عروق موثر باشد.

به منظور بررسی نقش کروموزم‌های جنسی در تکوین دستگاه قلب و عروق، دکتر حسین بهاروند، دکتر آنا میفور، دکتر حسینی سالکده، دکتر رضایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن ژن‌های منطقه وابسته به جنسیت کروموزوم Y را در رابطه با تکوین قلب بررسی و با منطقه معادل آن در کروموزم X مقایسه کردند. بدین منظور سلول‌های بنیادی جنینی انسان به سوی سلول‌های تپنده قلبی تمایز داده شد و بیان ژن در آنان در سطح mRNA و پروتئین مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Proteom به چاپ رسیده است، گروهی از ژن‌های کروموزم Y که در تکوین قلب مشارکت داشتند شناسایی شدند. در این بین ژن TBL1Y موجود در کروموزم Y در زمان تکوین قلب افزایش بیان پیدا می-کند در حالی که ژن معادل آن در کروموزم X (TBL1X)، کاهش بیان می‌یابد.

کاهش دادن بیان این ژن در سلول‌های بنیادی جنینی مذکر با روش‌های ژنتیکی (استفاده از siRNA یا ناک داون کردن ژن)، تمایز به سوی قلب را در این سلول‌ها دچار اختلال می‌کند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد تکوین قلب در دو جنس تفاوت‌هایی دارد و پروتئین‌های موجود در ناحیه جنسی کروموزم Y (MSY)، در تکوین قلب دارای نقش مهمی هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها