جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آغاز نقشه برداری هوایی بر فراز شهرهای زلزله زده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30810
دوشنبه، ۲۲ آبان، ۱۳۹۶ | 19:28

آغاز نقشه برداری هوایی بر فراز شهرهای زلزله زده

در نشست صبح امروز کمیته مدیریت بحران سازمان نقشه برداری کشور مقرر شد عملیات پرواز بر فراز شهرهای زلزله دیده به منظور عکسبرداری هوایی و تهیه نقشه های هوایی و تخمین خسارت از این شهرها آغاز شود.

به گزارش دیده بان علم ایران در این جلسه اضطراری که صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۹۶ با حضور اعضای کمیته مدیریت بحران این سازمان تشکیل شد، نحوه همیاری سازمان نقشه برداری کشور برای ارسال نقشه های مورد نیاز، به منظور تسهیل و تسریع در امداد رسانی به هموطنان زلزله دیده بررسی شد.

بر همین اساس مقرر شد سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۲۰ پلات نقشه با مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ از شهرها و روستاهای زلزله دیده را آماده و به دستگاه های ذیربط در این مناطق ارسال کند.

پس از شناسایی روستاها و مناطق منظور با کمک پایگاه ملی نام های جغرافیایی، علاوه بر بهره برداری از نقشه ها و اطلاعات مکانی موجود در آرشیو سازمان، مقرر شد تا ساعاتی دیگر عملیات پرواز بر فراز شهرهای زلزله دیده به منظور عکسبرداری هوایی و تهیه نقشه های هوایی و تخمین خسارت از این شهرها آغاز شود.

همچنین با آنالیز و اندازه گیری اطلاعات ایستگاه های دائمی، شبکه چندمنظوره، شبکه ترازیابی و InSAR حرکات پوسته زمین برای تعیین میدان جابجایی و پس لرزه های بعدی بررسی خواهد شد.

شهر سرپل ذهاب جهت آماده سازی اطلاعات و نقشه های مورد نیاز در اولویت قرار دارد و به همین ترتیب نقشه شهرهای دیگر همچون سنندج، سقز، ایلام، کرمانشاه و روستاهای این شهرها مخصوصا روستاهای مرزی نیز به زودی آماده و برای گروه مدیریت بحران مستقر در این شهرها ارسال خواهد شد.

همراه با این نقشه ها، کارشناسان متخصص سازمان نیز در محل های مذکور حاضر خواهند شد تا ارائه سرویس، خدمات و نحوه بهره برداری از این نقشه ها با سرعت بیشتری همراه باشد.

 شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۹۶ زمین‌لرزه ای با شدت ۷.۳ ریشتر در استان کرمانشاه رخ داد که استان های مجاور را نیز تحت تاثیر قرار داد. بلا فاصله پس از وقوع این حادثه نهادها و سازمان های فعال در حوزه مدیریت بحران از جمله سازمان نقشه برداری کشور تلاش های خود را در این راستا آغاز کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مبنای ارتفاعی جدید ایران، پایه خدمات نقشه برداری کشور از ابتدای ۹۷

زنگ خطر تبعات هولناک کاهش آب دریای خزر/ دریای خزر طی یک دهه معادل ۱۲ دریاچه ارومیه آب از دست داده است/تراز آب خزر، ۱ متر کاهش یافته است

ترویج فناوری فضایی در مدارس تهران توسط مرکز ملی فضایی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها