جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سریعترین و خوش فرم ترین ربات های آبزی ایران، فردا معرفی می شوند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30787
سه شنبه، ۲۳ آبان، ۱۳۹۶ | 14:12

سریعترین و خوش فرم ترین ربات های آبزی ایران، فردا معرفی می شوند

مرحله نهایی از نخستین دوره مسابقات ملی ربات آبزیان با حضور استادان دانشگاهی و تعدادی از شخصیت های کشوری و لشگری، سه شنبه ۲۴ آبان ماه در مجتمع ورزشی فتح واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر امیرحسین جاوید، دبیر مسابقات ربات آبزیان واحد علوم و تحقیقات گفت: ربات آبزیان موضوعی جدید در دنیاست که اخیراً به آن توجه ویژه ای شده است، واحد علوم و تحقیقات نیز در این زمینه با برگزاری اولین دوره این مسابقات نشان داد که نگاهی ویژه به این نیاز کشور دارد.
دبیر مسابقات ربات آبزیان افزود: در مرحله اول این مسابقات که بحث طراحی مدنظر بود، شش تیم توانستند با کسب امتیازهای لازم به مرحله بعدی راه پیدا کنند. با اینکه بنابر درخواست تیم های راه یافته به مرحله دوم، در چندین نوبت اقدام به جابجایی در زمان برگزاری بخش عملی شده است، متأسفانه تاکنون تنها سه تیم اکتاگون، شارک و مانتاریکا رسماً اعلام آمادگی کرده و تیم نوشهر انصراف خود را اعلام داشته است. تیم نون از دانشگاه مالک اشتر و تیم آرتمیس از دانشگاه اراک هنوز وضعیت حضور خود را مشخص نکرده است.
وی ادامه داد: مرحله عملی این دوره از مسابقات شامل پنج بخش است. بخش اول تست معادله حرکت است که ملاک کسب امتیاز در این مرحله تشابه ضرایب معادله حرکت ربات با آبزی زنده است. در بخش دوم تست سرعت صورت می گیرد که ملاک کسب امتیاز در این مرحله طی کردن مسافت در مسیر مستقیم با طول ۳۱ متر در کمترین زمان ممکن است.
جاوید افزود: در مرحله سوم حرکت زیگزاک و دوار مورد ارزیابی قرار گرفته و ملاک کسب امتیاز انجام مرحله به طور کامل و بدون برخورد با موانع است. در مرحله چهارم به دنبال ارزیابی تشخیص هدف ربات ها هستیم که ملاک کسب امتیاز در آن، تشخیص گوی نارنجی رنگ به قطر ۵۰ سانتی متر از فاصله ۱۰ متری و رسیدن به فاصله تعیین شده از آن و یا تشخیص حلقه نارجی به قطر داخلی نیم متر از فاصله ۱۰ متری و عبور از میان آن توسط ربات ها است. مرحله آخر به تست قدرت و توان مصرفی ربات ها اختصاص یافته که ملاک کسب امتیاز، عدم اتمام باتری در طول مسیر است.
وی تصریح کرد: بعد از اتمام مسابقات در روز سه شنبه، هیأت داوران پس از بررسی انجام مراحل مسابقه توسط تیم ها، اقدام به انتخاب تیم های برتر این دوره از مسابقات ملی ربات آبزیان می کنند که نتایج و اختتامیه این دوره از مسابقات روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه جاری در سالن همایش دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات اعلام و به برترین های این رقابت ها تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. poya گفت:

    بنده به عنوان کارشناس برق که از یک شرکت دانش بنیان در این مراسم شرکت داشتم متاسفانه ضعف زیادی در برگزاری مراسم و حمایت از دانشجویان پرتلاش در این زمینه مشاهده نمودم، و بسیار متاثرم که فقط به لوح تقدیر اکتفا کردند و یک تشکر خشک خالی. در این حوزه های پیچیده و سخت اگر حمایتها و مساعدت های مالی نباشد پیشرفت که هیچ سرخوردگی و کنارگذاشتن و بعضا از بین رفتن تیم های خوب اتفاق خواهد افتاد.

سرخط خبرها