جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت ربات لوله نورد در دانشگاه آزاد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30075
یکشنبه، ۱۴ آبان، ۱۳۹۶ | 14:18

ساخت ربات لوله نورد در دانشگاه آزاد

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر موفق به ساخت ربات لوله نورد شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، طرح ربات لوله نورد یا بازرس لوله با هدف بازبینی و رفع عیوب در لوله های انتقال سیال از سوی سعید صف آرا دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مکاترونیک به راهنمایی دکتر آتا جهانگیر مشیدی و مشاوره دکتر سید علی افتخاری اجرا شده است.

استفاده از این ربات در خطوط لوله های انتقال سیال علاوه بر کمک به عملیات بازرسی و یافتن موقعیت محل بروز مشکل، زمان و هزینه‌های مربوط به بازسازی را تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.

ساختار طراحی شده دارای یک مکانیزم قابل تنظیم متناسب قطر لوله حرکت چندوجهی و قدرت صعود، راندمان نسبتاً بالا به دلیل استفاده از نیروی اصطکاک بوده و دارای امکان عبور از مسیرهای شیب‌دار است که به منظور ثبت گزارش تصویری و پردازش آن، با نصب دوربین و استفاده از یک جعبه‌ابزار نرم افزاری مخصوص به پردازش داده های تصویری می پردازد.

این طرح دارای مزایای دیگری نظیر صرفه‌جویی در هزینه و زمان انجام عملیات، هزینه ساخت نسبتاً کم، کسب تجربه و بومی‌سازی و جلوگیری از خروج ارز است.

این طرح برای نخستین بار در پنجمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک دانشگاه امیرکبیر تهران مورد استقبال و رونمایی قرار گرفت و به عنوان یکی از طرح های منتخب در مرحله نهایی معرفی شد.

این ربات پس از انجام تست های موفقیت آمیز موفق به دریافت تقدیرنامه از پتروشیمی اصفهان شده و با حمایت صنایع کشور در آینده نزدیک به تولید انبوه می‌رسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها