- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تصاحب جایگاه ۱۶ جهان توسط محققان ایرانی با وجود محدودیت‌های آزمایشگاهی

iran1وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت ارتقای آزمایشگاه‌ها از سوی رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی گفت: در دنیای امروز بدون داشتن امکانات آزمایشگاهی دست یافتن به توسعه و پیشرفت‌های علمی غیرممکن است؛ ولی محققان کشور علی‌رغم محدودیت‌های بین‌المللی موفق به کسب رتبه اول تولید مقالات در منطقه و رتبه ۱۶ در جهان شدند.

دکتر محمد فرهادی با ارسال پیامی به همایش مدیران آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری، برگزاری این همایش را همزمان با روز آزمایشگاه زادروز حکیم آزمایش‌گر، پژوهنده، پزشک نابغه و دانشمند سید اسماعیل جرجانی دانست و افزود: در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها بر مبنای علم و دانش استوار است و رسیدن به این جایگاه رفیع نیاز به نیروی انسانی کارآمد و داشتن آزمایشگاه‌های پیشرفته و به‌روز است.

وی ادامه داد: از این رو بدون داشتن این امکانات دست یافتن به توسعه و پیشرفت‌های علمی غیر ممکن است.

وزیر علوم با اشاره به موفقیت‌های کشور خاطرنشان کرد: محققان کشور علی‌رغم محدودیت‌های بین‌المللی از پیشرفت‌های قابل توجهی در سطح جهانی برخوردار هستند، به طوری که کسب رتبه اول تولید مقالات علمی در منطقه و رتبه شانزدهم در جهان حاصل تلاش دانشمندان ایرانی است که با امکانات اندک آزمایشگاهی و با همت کارشناسان و کارکنان آزمایشگاه‌ها در تولید علم نقش مهم و برجسته‌ای را ایفا کرده‌اند.

وزیر علوم، آزمایشگاه‌های کشور را پشتیبان نظام علمی کشور توصیف کرد و یادآور شد: نقش ممتاز و برجسته آنها در توسعه علمی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و با وجود انواع خطرات محیطی و آلودگی‌ها زندگی خود را در معرض خطر قرار داده و با امکانات محدود بی‌وقفه، صادقانه و فداکارانه به نظام علمی کشور خدمت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که بر اساس این فعالیت‌ها رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری باید در جهت ارتقای توانمندی و شرایط کاری در آزمایشگاه‌ها تلاش کنند، اضافه کرد: ۳۰ فروردین ۹۵ روز آزمایشگاه، برای مجموعه وزارت علوم فرصتی را فراهم کرده تا به پاس تجلیل از فعالیت‌های قشر تلاش‌گر و مسؤولیت پذیر آزمایشگاهی، اولین مراسم بزرگداشت را برگزار کند.

فرهادی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مراسم بزرگداشت روز آزمایشگاه بر همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی همه ساله برگزار شود تا به این وسیله از تمامی فعالان این حوزه در عرصه آموزش عالی قدردانی شود.

ایسنا