پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

برای نخستین بار در خاورمیانه انجام شد: جراحی مغز برای درمان وسواس شدید توسط پزشکان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29950
شنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۶ | 14:51

برای نخستین بار در خاورمیانه انجام شد: جراحی مغز برای درمان وسواس شدید توسط پزشکان ایرانی

جراحی مغز برای درمان وسواس بسیار شدید برای نخستین بار در خاورمیانه توسط پزشکان ایرانی با موفقیت انجام شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر منصور پرورش عضو تیم جراحی فانکشنال جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره اظهار داشت: تاکنون بیش از ۵۰۰ جراحی برای درمان مشکلات پیچیده مغزی همانند پارکینسون مقاوم به درمان های دارویی ، دیستونی ناتوان کنده، سندرم توره،ترموراولیه در این مرکز انجام گرفته است.

دکتر پرورش ادامه داد: هفته گذشته برای نخستین بار در خاورمیانه، اولین جراحی پیچیده مغزی برای درمان وسواس بسیار شدید در این مرکز با موفقیت انجام شده است.

استاد گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به روش جراحی DBS در درمان بیماری OCD یا همان وسواس، بیان کرد: قیمت این جراحی در ایران تنها نیم درصد هزینه های آن در سایر جهان است و در این روش ( DBS ) بیمار حین جراحی هوشیار است و میتوان میزان پاسخ دهی به کارگذاری الکترودهای عمقی و نیز عوارض احتمالی را در کنار ثبت دقیق امواج مغزی توسط همکاران نورولوژیست جهت شناسایی و انتخاب مناسب ترین محل برای کارگذاری الکترودهای نهایی بررسی کرد.

همه مبتلایان به وسواس نیازمند جراحی نمی‌شوند

دکتر پرورش یادآور شد: البته همه وسواسی‌ها را جراحی نمی‌کنیم بلکه روش درمان جراحی وسواس ، فقط برای بیمارانی با وسواسی بسیار شدید و غیر قابل درمان با دارو انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی آمار عوارض این گروه از جراحی‌های انجام شده به روش DBS در جهان به گونه ای است که تقریبا ۸ درصد جراحی ها به عفونت می‌انجامد درحالیکه به علت استفاده از بهترین تجهیزات و به کارگیری جدیدترین روش‌های به روز و استاندار در ایران، میزان عوارض بعد از این جراحی هادر بیماران ما کمتر از یک درصد بوده است.

وی یادآور شد: جراحی وسواس در کشورهای اروپایی یکصد و ۵۰ هزار پوند، در آمریکا نزدیک به ۲۵۰ هزار دلار و در ایران با حمایت‌های مالی وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت  طی این سالها به قیمت حدوداً ۸ میلیون تومان انجام می‌گیرد. اگر حمایت های عمده وزارت بهداشت و هیات امنای ارزی در جهت پرداخت یارانه های فراوان نبود هرگز قیمت تمام شده برای بیماران به این اندازه تقلیل نمیافت.

گفتنی است در این روش درمان وسواس، وسیله ای که از باتری نیرو می‌گیرد، نزدیک استخوان ترقوه یا در شکم کاشته می‌شود و از طریق سیم به الکترودهایی که در مغز قرار داده شده‌اند، متصل می‌شود. یک ژنراتور کوچک ضربان‌های الکتریسیته را برای تحریک دوطرف مغز تولید می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین محصول سلول های بنیادی در حوزه پوست در کشور رونمایی شد

آمار سرطان سال ۹۳، امروز اعلام شد، آمار ۹۵، نیمه دوم سال آینده!/ از هر ۱۰۰ هزار ایرانی، سالی ۱۵۴ نفر سرطان می گیرند

دومين كنگره ناباروری و سلامت مردان برگزار می شود

یکصد و سومین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها