پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مواد ضدخوردگی صنایع نفت و گاز توسط متخصصان ایران بومی سازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29886
شنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۶ | 10:33

مواد ضدخوردگی صنایع نفت و گاز توسط متخصصان ایران بومی سازی شد

متخصصان پژوهشگاه نفت موفق به بومي‌سازي و توليد مواد افزودني بازدارنده خوردگي برای استفاده در شركت‌هاي بهره‌برداري نفت و گاز و همچنين بهينه‌سازی خواص مواد افزودني مذکور با استفاده از نانو فناوری شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران خوردگی فلزات ، در صنايع نفت و گاز يکی از مشکلات عمده به شمار آمده و سالانه مبالغ هنگفتی را به خود اختصاص می‌دهد، از اين رو وقفه در توليد، زيان قابل توجهي چه از نظر توليد هيدروکربن‌های نفتی و چه از نظر هزينه تعميرات در پی خواهد داشت.

بر همين اساس سلامت تجهيزات در طول عمر مفيد آن‌ها يک مسأله اساسی است و گاز طبیعی استخراج شده از داخل چاه حاوي مقدار زیادی گازهاي هیدروژن سولفید و کربن دی اکسید است و این امر موجب اسیدیته زياد گاز مي‌شود كه به آن، گاز ترش می‌گویند. گاز ترش باعث بروز خوردگی­ در تجهیزات سر چاهی و لوله­­ های انتقال گاز و در نتيجه خرابی سیستم­ها شده و در نهايت موجب بروز مشکلات اقتصادی زیادی می شود.

استفاده از بازدارنده‌های خوردگی سال‌هاست که به عنوان يکی از روش‌های کارآمد كنترل خوردگي در صنايع نفت و گاز مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بازدارنده خوردگي ماده‌ای است که به مقدار کم به سيستم افزوده می‌شود تا واکنش شيميايی را يا متوقف کند و يكي ازکارکرد‌هاي ديگر بازدارنده‌ها، کاهش قابل ملاحظه جريان الکتريکی از طريق افزايش مقاومت اهمی است. در حال حاضر، شركت‌هاي بهره‌ برداري نفت و گاز براي كنترل خوردگي از بازدارنده‌هاي خوردگي خارجي استفاده مي‌كنند.

بر همین اساس و با هدف تلاش در جهت توليد داخلي بازدارنده‌هاي خوردگي مورد نياز شركت‌هاي بهره‌برداري نفت و گاز، از سال ۹۱ پروژه مشتركي بين پژوهشگاه صنعت نفت و شركت نفت مناطق مركزي (شركت بهره برداري نفت و گاز شرق) آغاز شده است و انجام موفقيت آميز اين پروژه، گامي موثر در جهت خودكفايي ميهن اسلامي و اجرايي نمودن اهداف اقتصاد مقاومتي است و در اين پروژه، تلاش بر اين بود كه علاوه بر بومي‌سازي توليد مواد افزودني بازدارنده خوردگي برای استفاده در شركت‌هاي بهره‌برداري نفت و گاز، بهينه سازي خواص آنها با استفاده از نانوفناوري انجام گيرد.

با انجام این پروژه، سه نوع بازدارنده­ خوردگی مخصوص سیستم سر چاهی (به مقدار ۵ بشكه)، مخصوص سيستم پیوسته محلول در آب (۴۹ بشكه) و مخصوص سيستم پیوسته محلول در روغن (۱۰ بشكه) توليد شد و خوشبختانه آزمون نيمه ميداني را با نتايج موفقيت آميز به ترتيب در چاه هاي ۲۹، ۳۶ و ۳۸ منطقه خانگيران گذراندند.

مرحله اول آزمون ميداني نمونه بازدارنده خوردگي مخصوص سيستم پيوسته محلول در آب، به صورت آزمون جمع‌آوري در ۹ چاه انجام شده است و اكنون پروژه در حال نهايي شدن آزمون ميداني نمونه مذكور تا پايان سال جاري است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزایش مقاومت فلزات در برابر خوردگی با روش ارائه شده توسط پژوشگران کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها