پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پایگاه کشوری جهش های ژنتیکی بیماران ایرانی ایجاد می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29835
چهارشنبه، ۱۰ آبان، ۱۳۹۶ | 15:06

پایگاه کشوری جهش های ژنتیکی بیماران ایرانی ایجاد می شود

با تلاش مرکز تحقیقات ژنومیک و مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پایگاه ژنوم کشوری در این دانشگاه راه اندازی و  انبوهی از جهش های ژنتیکی بیماران ایرانی در این پایگاه ثبت خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر یاسایی رییس مرکز تحقیقات ژنومیک ضمن اعلام این خبر افزود: با بهره گیری از فناوری های نوین تشخیصی مولکولی، موفق شدیم اطلاعات دقیق جهش های ژنتیکی به همراه علایم بالینی تعداد قابل توجهی از بیماران را در ژن بانک جهانی و نیز پایگاه معتبر جهانی واریانت های بالینی (ClinVar) ثبت و در اختیار محققین، پزشکان و مسئولین حوزه سلامت قرار دهیم.

 

به گفته وی دراختیار قرارگرفتن این اطلاعات امکان تفسیر آسان تر نتایج مولکولی و ارایه توصیه های پیشگیرانه و درمانی مناسب تری را از سوی متخصصین ژنتیک و پزشکان متخصص به بیماران فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه ژنوم کشور از اولویت های حوزه اقتصاد سلامت به شمار می رود و مرکز تحقیقات ژنومیک و نیز مرکز خدمات جامع ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مسیر گام های مهمی را برداشته که ثبت دهها تغییر ژنتیکی در پایگاه های ژنی معتبر جهان نمونه ای از آن است.

دکتر یاسایی ابراز امیدواری کرد درآینده نزدیک با راه اندازی پایگاه ژنوم کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیاز حوزه سلامت کشور به استفاده از اطلاعات ژنوم سایر کشورها و استناد به آنها در درمان بیماران ایرانی را مرتفع خواهیم کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاسیس دو مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استعفا داد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برکنار شد/زالی سرپرست شد

انتشار کتاب محققان نانوی ایران توسط انتشارات بین‌المللی اشپرینگر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها