جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ساخت ربات زيرسطحي هوشمند تحقیقاتی عملیاتی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29791
چهارشنبه، ۱۰ آبان، ۱۳۹۶ | 11:32

ساخت ربات زيرسطحي هوشمند تحقیقاتی عملیاتی در کشور

محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی ربات زيرسطحي هوشمند با عملگرهاي دوار شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مهدی علیاری شوره دلی در خصوص طرح “ربات زیرسطحی هوشمند با عملگرهای دوار”، اظهار کرد: این طرح در “سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت”  در بخش شرکت‌های دانش‌بنيان دريايي به عنوان طرح برگزيده، رتبه سوم را کسب کرد.

مجری طرح با اشاره به قابلیت‌های این ربات، افزود: این ربات هوشمند زیرسطحی که به عنوان AUV شناخته می‌شود، دارای پنج درجه آزادی حرکت و همچنين قابليت تصميم‌گيري براي عبور از موانع به کمک دو دوربين (ثابت و چرخان) است. همچنین این ربات مجهز به سیستم ارسال، دریافت و ذخیره تصاویر و سایر اطلاعات است.

علیاری اضافه کرد: از طرفی این ربات هوشمند می‌تواند دو ساعت مداوم در زیر آب کارهای تحقیقاتی و عملياتي انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: وزن این ربات ۲۱ کیلوگرم است و به لحاظ حجمی نيز ۲۲ ليتر حجم دارد.

علیاری تصریح کرد: ربات، قابلیت هاورینگ و تثبیت وضعیت به صورت معلق را دارد که عمدتا نمونه‌های خارجی اين قابليت را دارند. همچنين اين طرح مشکل ابعاد بزرگ و انرژي لازم براي حرکت ربات را در مقايسه با نمونه‌هاي خارجي تا سطح قابل قبولي حل کرده است.

وی با بیان‌ این‌که این طرح در صورت حمایت آينده بسيار روشني خواهد داشت، گفت: در حال مذاکره با نيروي دريايي ارتش براي صنعتي‌سازي اين ربات هستيم، اما هنوز موفق به اين مهم نشده‌ايم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تقدیر از نیم قرن تلاش علمی استاد شکوه‌فر، پیشکسوت حوزه مواد پیشرفته و نانو

مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر۱ ساخته شد

انتصاب خاکی صدیق به معاونت آموزشی وزیر علوم/سرپرست جدید دانشگاه صنعتی خواجه نصیر منصوب شد

سامانه موقعیت‌یاب محققان ایرانی به بیماران آلزایمر کمک می‌کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها