جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس شیلات: ایران در تولید آبزیان در رتبه ۱۹ و در تجارت آنها، ۷۱ دنیاست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29691
دوشنبه، ۸ آبان، ۱۳۹۶ | 17:52

رییس شیلات: ایران در تولید آبزیان در رتبه ۱۹ و در تجارت آنها، ۷۱ دنیاست

به گفته رییس سازمان شیلات ایران در حالی که ایران در تولیدات آبزی پروری در رتبه ۱۹ و در مجموع تولیدات شیلاتی در رتبه ۲۷ جهان قرار دارد اما در تجارت آبزیان به لحاظ مقدار و ارزش رتبه ۷۱ جهانی را کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر حسن صالحی که در نخستین  همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا در هتل المپیک تهران سخن می گفت، خاطر نشان کرد: با این که ممکن است سهم شیلات در تولیدات بخش کشاورزی به لحاظ کمی چشم‌گیر نباشد، اما این تولیدات از نظر ارزش غذایی و اقتصادی از رتبه‌های بالایی برخوردار است چرا که منابع غذایی دریایی دارای تمامی اسیدهای آمینه ضروری بزرگسالان و کودکان و همچنین دارای اسیدهای چرب غیر اشباع است.

وی ادامه داد:‌ بر این اساس تلاش شده است تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود نقش بسزایی در تامین پروتئین سفید کشور ایفا کنند، به طوری که میزان سرانه مصرف از یک کیلوگرم در سال ۱۳۵۷ به حدود ۱۱ کیلوگرم در سال ۹۵ رسیده است. این در حالی است که راپورت‌های سازمان شیلات ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی متفاوت بوده به طوری که در سال‌های ۵۷ تا ۶۷ عمدتا صرف شناسایی شرایط گذشته و برنامه‌ریزی برای اصلاح‌های ساختاری بوده و از سال ۶۷ تا ۷۷ اقدام به شناخت پتانسیل‌های سازمانی و ایجاد تشکلات تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری شده است.

رییس سازمان شیلات ایران فعالیت این سازمان را در دو حوزه آبزی پروری با تاکید بر پرورش ماهی در قفس و بهره‌برداری از منابع آب‌های آزاد اقیانوسی دانست و ادامه داد: بر اساس این روند این سازمان با انجام سرمایه‌گذاری‌های انبوه، ایجاد زیرساخت‌ها و هدایت مردم به سمت تولید آبزیان و مصرف آن، رویکرد افزایش تولیدات آبزیان حاصل از صید و آبزی‌پروری افزایش چشم‌گیری داشته است.

صالحی با تاکید بر اینکه امروزه جایگاه شیلات ایران در بین کشورهای جهان در حد قابل قبولی قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۵ فائو ایران در مجموع تولیدات شیلاتی در رتبه ۲۷ جهان در بخش صید رتبه ۲۹ و در تجارت آبزیان به لحاظ مقدار و ارزش رتبه ۷۱ جهانی را کسب کرده است.

وی تاکید کرد: شاخص‌های کمی هدف‌گذاری شده برای سازمان شیلات حدود ۲۲ فاکتور مختلف است که مبنای شاخص‌های ارزیابی عملکرد در طول برنامه ششم توسعه احصا شده است، ضمن آن‌که اجزای شاخص‌های کمی ذکر شده در تولیدات صید و آبزی‌پروری از منابع از قبیل آب، غذا، بچه‌ماهیان و لارو، تجهیزات و پوشش گونه‌ای، منابع مالی اعم از سرمایه‌گذاری، تسهیلات و منابع درآمدی تا سال ۹۹ پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان شیلات با اشاره به اهداف این سازمان طی برنامه ششم توضیح داد: آبزی پروری با پرورش در قفس، آبزی پروری در آب شور و لب شور، پروش ماهیان در استخرهای آب کشاورزی، صید در آب‌های دور و بین‌المللی، کاهش ضایعات در مراحل مختلف صید، عمل‌آوری، حذف روش‌های صید مخرب و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله اهداف این سازمان در برنامه ششم توسعه است.

وی توسعه فرصت‌های شغلی را از دیگر اهداف این سازمان در برنامه ششم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن برنامه‌هایی برای توسعه صادرات  آبزیان توام با بهبود کیفیت و افزایش ارزآوری را در طول برنامه ششم در دستور کار داریم، علاوه بر آن زمینه‌هایی برای توسعه تحقیقات کاربردی در زمینه صید فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

گزارش ۲۰۱۹ «شمارش معکوس اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت» مجله «لنست» هشدار داد: متولدان امروز به سوی آینده ای هولناک می روند

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی: تدوین برنامه پایش بلندمدت محیط های ساحلی و دریایی کشور ضروری است

فردا آغاز می شود: پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس در آبهای جنوب کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها