چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

نخستین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا آغاز شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29633
دوشنبه، ۸ آبان، ۱۳۹۶ | 09:53

نخستین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا آغاز شد

نخستین همایش بین المللی دوسالانه اقیانوس شناسی غرب آسیا صبح امروز به میزبانی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی غرب آسیا و با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران در هتل المپیک تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این همایش که با هدف تبادل نظر و انتقال تجربیات در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی و صنعت دریا در سطح ملی و بین المللـــــی طرح ریزی شده در محورهای هواشناسی دریا، تغییر اقلیم، اقیانوس شناسی فیزیکی، اقیانوس شناسی زیستی، بیوژئوشیمی دریا، شیلات و آبزیان، زمین شناسی دریایی، آلودگی دریا، حقوق و سیاست دریا، مخاطرات دریایی و فناوری و مهندسی دریا برگزار می شود.

دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و دبیر نخستین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا
در پیامی به نخستین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا اظهار داشت: «دریاها و اقیانوس ها از جهات مختلف نقش اساسی در حیات کره زمین ایفا می کنند و هم اکنون این بدنه های بزرگ آبی منبع تامین غذای بیش از نیمی از مردم جهان هستند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با قرار گرفتن در کنار سه توده آبی ارزشمند خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و دارا بودن هزاران کیلومتر خط ساحلی یک کشور دریایی محسوب می شود. استفاده از دریاها و حفاظت از آن یکی از وظایف ما انسان ها است.

تلاش ارگان‌های دریای کشور برای ایجاد یک حرکت ملی در جهت توجه به دریاها و اقیانوس‌ها یک ضرورت ملی است که می تواند زمینه همدلی همه ایرانیان برای مدیریت پایدار دریاهای کشور را فراهم آورد. بنابراین بهره گیری مناسب از ظرفیت های ملی و جهانی با همکاری تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی می تواند در ارتقای فرهنگ دریایی و اقیانوسی مردم ایران موثر باشد.

در این راستا، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مرکز منطقه ای آموزشی-پژوهشی اقیانوس شناسی غرب آسیا تحت پوشش یونسکو و انجمن علوم و فنون دریایی ایران مفتخر است که میزبانی «اولین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا» در سال ۱۳۹۶ را بر دارد.

موضوع اصلی این همایش بنا بر پیشنهاد کمیته های علمی و اجرایی همایش، “ارتقای دانش اقیانوس شناسی” خواهد بود؛ بنابراین در برنامه‌ریزی سخنرانی‌ها و کارگاه ها نگاهی ویژه به اهمیت اقیانوس شناسی در ایران خواهد شد.

امید است با استعانت از پروردگار متعال و مشارکت صاحبنظران، این همایش تأثیر قابل قبولی بر اهمیت و توجه بحث محوریت دریا در کشور و تعریف و تثبیت جایگاه مناسب منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.»

نخستین همایش بین المللی دوسالانه اقیانوس شناسی غرب آسیا هشتم و نهم آبان ماه در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

مدرس برنامه‌ریزی روستایی، سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی شد! + رزومه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها