شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

تهیه نقشه پایش زمین شناختی و پیش بینی فوران احتمالی دماوند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29596
یکشنبه، ۷ آبان، ۱۳۹۶ | 14:16

تهیه نقشه پایش زمین شناختی و پیش بینی فوران احتمالی دماوند

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از تهیه نقشه‌ زمین‌شناسی دماوند جهت رفتارسنجی و شناسایی نقاط خطرخیز و آتشفشانی خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر جلیل قلمقاش گفت: ‌به منظور فراهم کردن بستر اطلاعاتی مناسب برای طرح‌های پایش آتشفشان دماوند، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اقدام به تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند در مقیاس یک‌ بیست‌وپنج هزارم کرده است.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان این‌که این طرح بزرگ و ملی از تابستان سال ۱۳۸۸ آغاز شده است، خاطرنشان کرد: با صعود گروه زمین‌شناسی به قله دماوند بخش اصلی برداشت‌های زمین‌شناسی آتشفشان دماوند در مقیاس یک بیست و پنج‌هزارم تکمیل شده و این طرح تمام گستره آتشفشان دماوند با وسعت حدود ۳۵۰ کیلومترمربع در بردارد.

قلمقاش هدف تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند را شناسایی تاریخچه فعالیت‌های آتشفشانی دماوند از قدیم به جوان و ارائه آن در چارچوب نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک‌بیست‌وپنج‌‌هزارم ذکر کرد و یادآور شد: در این مطالعات تاریخچه فعالیت آتشفشان دماوند با بررسی و تفکیک واحدهای آتشفشانی شامل نسل‌های مختلف گدازه و مواد آذرآوری با سن دو میلیون سال تا عهد حاضر بررسی، تفکیک و بر روی نقشه زمین‌شناسی ارائه خواهد شد.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، شناسایی و برداشت کامل‌ترین ردیف مواد آتشفشانی را به عنوان هدف اصلی طرح یاد کرد و افزود: سن‌سنجی رادیومتری، ژئوشیمی عناصر اصلی و کمیاب و ایزوتوپی، تلفیق اطلاعات صحرایی و آزمایشگاهی با نتایج مطالعات قبلی و تعیین منشاء و جایگاه تکتونیکی آتشفشان از دیگر اهداف طرح به شمار می‌آیند.

وی با بیان این‌که در پیمایش‌های زمین‌شناسی پدیده‌های زمین‌گردشگری، گازفشان‌ها و چشمه‌های آبگرم دماوند شناسایی و بر روی نقشه زمین‌شناسی ارائه خواهند شد، خاطرنشان کرد: آخرین نقشه زمین‌شناسی دماوند مربوط به دهه ۷۰ شمسی است که با تغییراتی از نقشه زمین‌شناسی پروفسور آلن‌باخ در سال ۱۹۶۶ اقتباس و در مقیاس یکصدهزارم منتشر شده است.

به گفته قلمقاش به‌ دلیل این‌که افکار عمومی و مسئولان نیاز دارند درباره روند فعالیت‌های این قله آتشفشانی اطلاعات کاملی داشته باشند، تهیه نقشه زمین‌شناسی قله دماوند در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که تهیه نقشه موردنظر در مقیاس یک‌بیست‌و‌پنج‌هزارم و با اولویت مخاطرات آتشفشان‌های نیمه‌فعال کشور آغاز شده است، افزود: روش کار مشابه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی دیگر است و تنها تفاوت موجود اولویت مخاطره آتشفشان است.

قلمقاش خاطرنشان کرد: بسیاری از نقشه‌های زمین‌شناسی با اولویت شناسایی مناطق دارای پتانسیل معدنی تهیه می‌شوند در حالی که شناسایی نقاط خطر‌خیز و احتمال آتشفشانی شدن و رفتارسنجی دماوند اولویت اصلی این نقشه به‌شمار می‌آید.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ضمن ابراز امیدواری از تهیه نقشه‌ زمین‌شناسی دماوند تا پایان سال جاری، گفت: در تهیه این نقشه تلاش می‌شود با شناخت تاریخچه دقیق فعالیت‌های آتشفشانی دماوند در گذشته، اطلاعات لازم برای پیش‌بینی رفتار آن در آینده را در اختیار زمین‌شناسان دیگر قرار دهیم.

قلمقاش افزود: قله دماوند علاوه بر این‌که جزو جوان‌ترین آتشفشان‌های ایران است به عنوان بلندترین قله خاورمیانه هم محسوب می‌شود و دارای ساختار زمین‌شناسی خاصی هم هست.

وی با بیان این‌که این آتشفشان نزدیک تهران است و همواره گاز از دهانه آن خارج می‌شود، یادآور شد: خارج‌ شدن گاز همواره این سئوال را برای مردم به وجود می‌آورد که آیا دماوند یک روز فعالیت آتشفشانی خود را آغاز می‌کند یا خیر و این درحالی است که شکل‌های دیگر مخاطرات طبیعی از جمله آتشفشان و زلزله نیز همواره تهران و ساکنانش را تهدید می‌کند.

قلمقاش با بیان این‌که دماوند جزو آتشفشان‌های جوان و نیمه فعال ایران محسوب می‌شود، یادآور شد: باید پایش دقیقی از فعالیت‌های دماوند شامل شدت و مقدار گازهای خروجی از دهانه، دما و ترکیب چشمه‌های اطراف دامنه لرزه‌نگاری داشته باشیم تا فعالیت احتمالی آن در آینده قابل پیش‌بینی باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران با مدلسازی سه‏‌بُعدی

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری: ایستگاه لرزه نگاری دماوند، پناهگاه کوهنوردان شده است!/مخزن ماگمایی به وسعت ۸۰ کیلومتر در قله دماوند وجود دارد

روایت شاهنامه از فعالیت دماوند در هزار سال قبل/وجود مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند تایید شده است

آتشفشان دماوند می تواند یک فرصت پرسود برای تهران باشد!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها