جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید جوهر نانویی چاپ شیشه و سرامیک توسط محققان «امیرکبیر»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29566
یکشنبه، ۷ آبان، ۱۳۹۶ | 11:13

تولید جوهر نانویی چاپ شیشه و سرامیک توسط محققان «امیرکبیر»

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید نیمه صنعتی جوهرهای تصعیدی کاربردی در صنعت چاپ شیشه، سرامیک، پارچه و… با فناوری نانو شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران امیر رضوانی مقدم، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر و رنگ و مجری طرح اظهار داشت: مدتی است که این قابلیت فراهم شده تا بتوان تصویر دلخواه را روی اجسام مصرفی یا تزیینی مدنظر مانند لباس، قاب موبایل، لیوان، پازل و … چاپ کرد؛ این چاپ معمولا با استفاده از یک چاپگر رو میزی جوهرافشان و یک پرس حرارتی خیلی کوچک بدون نیاز به دستگاه های چاپ پیشرفته و بزرگ صنعتی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه این چاپگرها به راحتی در دسترس هستند و جوهرهایی که برای این منظور و داخل کارتریج آنها استفاده می شود جوهر تصعیدی است، افزود: این جوهرها به راحتی توسط چاپگر روی سطح کاغذ چاپ شده و سطح کاغذ روی زمینه نهایی مورد نظر قرار گرفته و توسط پرس حرارتی در مدت زمان چند ثانیه به روی سطح منتقل می شود.
رضوانی مقدم خاطر نشان کرد: جوهرهای تصعیدی در کشور تماما وارداتی بوده و قیمت بسیار بالایی دارد به همین دلیل در این طرح به توانایی تولید این جوهرها در داخل کشور دست یافتیم تا این محصول با کیفیت مناسب و قیمت کمتر در کشور تولید شود.
وی با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه گفت: قابلیت تولید داخل و صادرات کشورهای منطقه، کیفیت رنگی بالا، جلوگیری از گرفتگی هد چاپگر، پایداری بالا و سازگاری با محیط زیست از جمله مزیت های این طرح برای اجرا به شمار می رود.
این محقق عنوان کرد: استفاده از فناوری نانو در ساخت این محصول منجر به تولید جوهر با توزیع اندازه ذرات کم و میانگین اندازه ذرات در مقیاس نانومتری می شود. فناوری نانو باعث پایداری این جوهرها شده که منجر به طول عمر بالا و پایداری طولانی مدت آنها خواهد شد.
وی با اشاره به کاربردهای این جوهرهای تصعیدی خاطرنشان کرد: جوهرهای تصعیدی در صنعت چاپ برای چاپ انتقالی توسط یک سطح واسط و اعمال تصویر نهایی توسط پرس حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد عمده این جوهرها در چاپ تصاویر دلخواه روی انواع سطوح پوشاک، سرامیک، شیشه، پلیمر، چوب و کاغذ است.
وی افزود: استفاده از این محصول روز به روز در حال گسترش بوده و زمینه های کاربردی آن اعم از لوازم تزیینی، تبلیغاتی، فرهنگی، هنری و … وابسته است. این محصول در داخل کشور رقیبی ندارد و محصولات مشابه عمدتا از کشورهای چین و کره وارد می شوند که قیمت تمام شده آنها برای مشتری زیاد است. به همین دلیل درصدد آمدیم با فناوری نانو جوهرهای تصعیدی را با قیمت کمتر و با کیفیت بالاتر به دست مصرف کننده برسانیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها