- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایران در دانش «پیشرفت زیرساختهای کالبدی» ۲۰ سال عقب است !

همزمان با آغاز هفته ی پدافند غیرعامل، چهارمین همایش فنی و مهندسی پدافند کالبدی با عنوان ” مصون سازی زیرساخت های کالبدی کشور” در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران در چهارمین همایش مصون سازی زیر ساخت های کالبدی کشور که با حضور مسئولین، مدیران و کارشناسان کشور در حوزه ی پدافند غیرعامل برگزار شد، مطالب و سخنرانی های تخصصی و فنی و مهندسی پدافند غیرعامل متناسب با تهدیدات نوین برای مصون سازی زیرساخت های کالبدی کشور، ارائه شد.

دکتر محمدرضا موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ابتدای این همایش به بیان نکاتی در خصوص مسئله ی پدافندغیرعامل و ایمن سازی کالبدی در کشور پرداخت.

وی با اشاره به موقعیت و وضعیت زیرساخت های کشور گفت: در کشور ما نقاط آسیب پذیر بسیاری وجود دارد که دانشگاه صنعتی شریف می تواند با پژوهش و فعالیت در این حوزه ها به ارایه ی راهکارها و پیشنهادهای سازنده بپردازد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه صحبتهایش ضمن درخواست از مسئولین و دستگاههای اجرایی جهت جدی تر گرفتن پیشنهادات علمی این دانشگاه گفت: در دانشگاه صنعتی شریف پژوهش های فراوانی در خصوص نیازها و راهکارهای لازم در حوزه ی پدافند غیرعامل صورت گرفته که متاسفانه از پیشنهادات مطرح شده توسط دانشگاه صنعتی شریف استقبال و حمایت جدی نمی شود.

دکتر موحدی ضمن اشاره به پدیده ی ریزگردها در اهواز و قطعی برق در این شهر گفت: اکنون بحث پدافند غیرعامل، ایمن سازی و مواجهه با بلایای طبیعی خیلی ضروری و جدی است و لازم است تا مواجهه با چنین مشکلاتی از قبل برنامه ریزی شده و بتوانیم در مقابل چنین مشکلاتی به درستی عمل کنیم.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان علمی و بومی می توانند به خوبی محتواها و راهکارهای مناسب تولید کنند و در حوزه ی پدافند غیرعامل نیز از این هسته های دانش بنیان می توان به خوبی بهره برد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در پایان صحبت هایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش در دانشگاه صنعتی شریف گفت: امیدواریم برگزاری این همایش نقطه ی عطفی برای پیگیری و انجام تلاش های جدی تری در حوزه ی پدافند غیرعامل باشد و شاهد برخورداری از منافع حاصل از آن برای کل کشور باشیم.

در ادامه، سردار جلالی رییس پدافند غیرعامل کشور در چهارمین همایش مصون سازی زیرساخت های کالبدی کشور گفت: با توجه به موضوع مصون سازی کشور در برابر تهدیدات بهتر است نگاهی دانشی و دانشگاهی به این موضوع داشته باشیم. مقام معظم رهبری مصون سازی را مترادف پدافند غیرعامل می دانند.

سردار جلالی ادامه داد: ما باید طوری کشور را مصون کنیم که اگر تهدید صورت گرفت روی آن اثر نگذارد. پدافند غیرعامل باید در کل کشور و در همه سطوح اجرا شود. یعنی اگر تهدیدی صورت گرفت آب از آب تکان نخورد.

وی شناسایی سه حوزه تهدیدات، زیرساخت و مصون سازی را برای مقابله با حملات احتمالی مهم دانست و گفت: تهدیدات به دو دسته تقسیم می شوند اولی تهدیدات طبیعی است که انسان در آن دخالتی ندارد و دومی تهدیدات انسان ساخت است. در تهدیدات طبیعی ماهیت آن طبیعت است یعنی با انسان خصومت ندارد اما تهدیدات انسان ساخت در ذات انسان و با نیت دشمنی است. استراتژی و دکترین وقتی تغییر کند تهدیدات هم متفاوت می شود. همچنین ماهیت تکنولوژی، دانش و صنعت هم باعث تغییر و توانمندی می شود که میتواند یک کشور را قوی کند و این قدرت به ثروت تبدیل شود و صنعت را ارتقا دهد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: در خیلی از کشورهای دنیا پیشرفت های زیر ساختی دیگر تئوریک نیست بلکه داینامیک و پویا شده اما ما هنوز در مفاهیم آن مانده ایم و به لحاظ دانشی شاید بیست سال عقب باشیم.

وی با توجه به ضرورت پیشرفت دانشگاه ها در رشته های زیر ساختی تصریح کرد: دانشگاه ها باید هرچه سریعتر پیشرفت کنند. ماهنوز در دانشگاه ها به دنبال نمره هستیم و نتیجه اش همان دانش قبلی می شود باید فاصله بین رگولاتوری و تولید علم کم باشد در غیر اینصورت همواره نسبت به تحولات حوزه زیرساختی منفعل هستیم.

دکتر جلالی در پایان تصریح کرد: همه نهادهای حاکمیتی باید جمع شوند. ما در سازمان پدافند تصدی گری را دوست نداریم. خیلی از کارها از جمله رصد و پایش این تهدیدات را به بخش خصوصی واگذار کردیم. رویکرد مصون سازی باید ترکیب شود. رشته های حفاظت از زیر ساخت و مهندسی تهدید شناسی و مصون سازی باید به دانشگاه ها آورده شود. شرکت های مشاور و پیمانکاران و مدیران باید با مباحث و تهدیدات پدافندی آشنا شوند. ما نیاز به تنظیم مقررات و رگولاتوری مصون سازی داریم.

تاکید استاندار تهران بر تدوین قوانین در حفاظت از ثروت های ملی
محمد حسین مقیمی استاندار تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به پدافند غیرعامل گفت: در زمان وقوع جنگ تحمیلی حرکات ایذایی را شاهد بودیم که نیروهای نظامی در آن زمان نسبت به آنها تذکر می دانند تا از کنارشان به سادگی نگذریم.

استاندار تهران با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل مخصوص یک زمان نیست و با پیشرفت تکنولوژی عامل و غیرعامل به دنبال استفاده درست از این علم هستند گفت: دشمن تلاش می کند از پیچیده ترین تکنولوژی ها استفاده کند تا کشوری را مورد تهاجم قرار دهد و در مقابل دفاع باید خود را بسیج و آماده کنیم و ما نیز از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم.

وی افزود: امروز موضوعات و حملات میکروبی، سایبری و دیجیتالی مطرح است و دشمن به دنبال استفاده از تکنولوژی های جدید و استفاده از جنگ نرم است تا برتری خود را نشان دهد و محیط های دانشگاهی باید نگاه ویژه به این موضوع داشته باشند.

 

مقیمی با بیان اینکه تنها کشوری که با رعایت مسایل اخلاقی مقابل دشمن دفاع می کند ما هستیم عنوان کرد: ما اهل حمله نیستیم و در زمان دفاع نیز از روش های انسانی استفاده می کنیم و نباید بگذاریم از شیوه های غیر انسانی در مقابل ما استفاده کنند.

استاندار تهران گفت: سازمان پدافند غیرعامل در دفاع و طرح ایمن سازی ساخت و سازها همچون سازمان مدیریت بحران و دانشگاه ها قدم های خوبی برداشته است. و مجلس نیز باید قوانین جدی تری برای مقاوم سازی کشور تصویب کند و به قوانینی نیاز داریم که وقایع طبیعی ما را بیشتر از این دستخوش دگرگونی نکند.
وی در پایان تاکید کرد: به قوانینی نیاز داریم تا ما را در مقابل ثروت های ملی حساس تر کند و مدیران را برای حفاظت از این سرمایه ها علاقه مند تر کند.

انتهای پیام