جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، برنده جایزه «چراغ صنعت فتونیک» شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29525
شنبه، ۶ آبان، ۱۳۹۶ | 11:39

استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، برنده جایزه «چراغ صنعت فتونیک» شد

پروفسور نادر انقطاع، استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، برنده جایزه «چراغ صنعت فتونیک» شد

به گزارش دیده بان علم ایران، این جایزه هر ساله توسط Photonics Media، ناشر مجلات، وب سایت ها، راهنماهای مصرف کننده و خبرنامه های فعالان فناوری های مبتنی بر نور – به پیشگامان صنعت فوتونیک و اپتیک در  حوزه های علمی، کاربردی و تجاری اعطا می شود.

دکتر انقطاع استاد برق دانشگاه پنسیلوانیا از برندگان امسال این جایزه در رده “رهبران” است.

نادر انقطاع که سال ۱۳۹۴ عالی ترین نشان علمی اپتیک و فتونیک – مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک (SPIE) – را دریافت کردهمتولد ۱۵ مهرماه ۱۳۳۴ (۸ اکتبر ۱۹۵۵) در تهران است  و لیسانس مهندسی برق خود را (با بالاترین رتبه) از دانشگاه تهران و فوق لیسانس و دکتری مهندسی برق و فیزیک را از موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) دریافت کرده است.

وی پس از گذراندن یک سال به عنوان محقق پسادکتری در موسسه فناوری کالیفرنیا و چهار سال به عنوان یک دانشمند محقق ارشد در بخش Dikewood شرکت علوم کمان (Kaman Sciences Corporation) در سانتا مونیکا کالیفرنیا به عضویت هیات علمی دانشگاه پنسیلوانیا در آمد. جایی که هم اکنون استاد Nedwill Ramsey است.

وی از دانشمندان پیشرو جهان در زمینه الکترومغناطیس و نانوفناوری به شمار می رود که تحقیقاتش در زمینه متامواد و نقش نور در نانوفناوری بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است.

او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است. به نوشته دیده بان علم وی همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه الکترومغناطیسIEEE شد.

از دیگر افتخارات دکتر انقطاع، کسب جایزه جرج هیلمیر برای تحقیق برتر در سال ۲۰۰۸ و جایزه محقق جوان بنیاد ملی علوم ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ می‌باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با هدایت نادر انقطاع صورت گرفت: انقلاب محاسباتی با ساخت تراشه‌ نوری

استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، برنده مدال بنجامین فرانکلین ۲۰۲۳ شد

عضویت سه دانشمند ایرانی در آکادمی مهندسی کانادا

همکاری دانشگاه شریف با چین در حوزه کوانتوم و فتونیک

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها