- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین برداشت وسیع گیاه دارویی «آب بشقابی» در کشور توسط محققان دانشگاه آزاد

برای اولین بار در سطح کشور گیاه دارویی  «آب بشقابی» در یک هکتار از زمین های زراعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برداشت شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر علیرضا امیرتیموری دبیر هیات امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان این مطلب گفت: در راستای سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی در رشد درآمدهای غیر شهریه و تولید علم نافع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های لازم در اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۶ یک هکتار از زمین زراعی دانشکده کشاورزی این واحد دانشگاهی را جهت کشت گیاهان دارویی اختصاص داد.

وی ادامه داد: با توجه به اقلیم جغرافیایی استان گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در طول چهار ماه در زمینی به مساحت یک هکتار شروع به کشت نوعی گیاه دارویی کمیاب به نام «آب بشقابی» کرده است که در نوع خود بی نظیر است.

دکتر امیرتیموری همچنین اظهار داشت: با توجه به ایجاد بسترهای لازم در این واحد دانشگاهی، در حال حاضر پیش بینی می شود که حدود یک تن از محصول گیاه دارویی «آب بشقابی» برداشت خواهد شد .  این گیاه مهم در صنایع داروسازی و آرایشی بهداشتی کاربرد های زیادی خواهد داشت و با پیش‌بینی اقدامات زمان‌بندی شده خواهیم توانست در آینده ای نزدیک در جهت تولید انبوه این گیاه و نمونه های گیاهی کمیاب مشابه دیگرمنطقه در دو واحد رشت و لاهیجان اقدام کنیم و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز کشور، در جهت کمک به رشد علوم دارویی کشور، اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با تشکر از ستاد فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت اختصاص تسهیلات حمایتی از این طرح، تصریح کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده با این شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، قسمتی از درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی، به دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام