- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

قائم‌مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت خبر داد: رشد ۴۰۰ درصدی ارجاعات به مقالات علوم پزشکی ایران در دو سال گذشته

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از رشد ۴۰۰ درصدی ارجاعات به مقالات علوم پزشکی نسبت به دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم، دکتر شاهین آخوندزاده شامگاه جمعه در برنامه «نبض» سیما، رتبه تولید علم ایران در جهان را بر اساس داده‌های اسکوپوس، ۱۶ و در منطقه اول و بر اساس داده‌های ISI ،  در جهان ۱۷ و در منطقه دوم اعلام کرد.

قائم‌مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت همچنین رتبه جهانی ایران در کسب ارجاع به مقالات را بر اساس داده‌های اسکوپوس، ۱۸ اعلام کرد.

به گفته وی، تعداد محققان علوم پزشکی دارای اچ ایندکس بالای ۱۵ ایران،‌ نسبت به چهار سال قبل سه برابر شده و از ۲۰۰ به ۶۰۰ نفر رسیده است.

وی بر این اساس و به دلایلی که بدان اشاره کرد، وضعیت تولید علم پزشکی در ایران را  بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ایران دارای جمعیتی مشابه با ترکیه در منطقه است. دانشمندان دارای اچ ایندکس بالای ۱۵ ایران در حالی بسیار بیشتر از ترکیه است که بودجه تحقیقات پزشکی ایران در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت، یک دهم ترکیه است و از سویی دیگر ترکیه هیچ یک از مشکلات ایران از جمله تحریمهای سخت اقتصادی و علمی را نداشته است.

قائم‌مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای ارتقای کیفی تولیدات علوم پزشکی در ایران گفت: ایران اکنون در ارجاعات به تولیدات علوم پزشکی از ترکیه در منطقه پیشی گرفته است و شاهد رشد ۴۰۰ درصدی ارجاعات به مقالات علوم پزشکی نسبت به دو سال گذشته هستیم.

دکتر آخوندزاده تلاش بعدی وزارت بهداشت برای ارتقای کیفیت تولیدات علوم پزشکی را اصلاح آیین‌نامه  ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و خروج از مقاله محوری برای ارتقا دانست.

قائم‌مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت، ضمن انتقاد شدید از عدم توجه مسوولان کشور به بودجه تحقیقات پزشکی ایران که موجب خشکسالی بودجه تحقیقات در دانشگاه های علوم پزشکی شده است، گفت: وضعیت بودجه تحقیقات پزشکی نه در ستاد وزارت بهداشت و نه در دانشگاه‌ها به هیچ امیدبخشی نیست و اسفبار است.

وی افزود: با این وجود شاهدیم که محققان و دانشمندان علوم پزشکی توانستند ضمن حفظ کمیت، بر ارتقای کیفیت مقالات علوم پزشکی بیفزایند و رتبه اول منطقه را در تولید علم به کمک دانشمندان سایر علوم حفظ کنند. اکنون باید پرسید که انصافا کدام بخش اقتصادی کشور توانسته با این بودجه‌های ناچیز، چنین موفقیتی کسب کند؛ به طوری که شما شاهدید گندم و میوه و بسیاری چیزهای دیگر در ایران از ترکیه گران‌تر است.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت علت عدم تحقق بودجه تحقیقات پزشکی را دغدغه نداشتن نمایندگان در این موضوع دانست و گفت: این درحالیست رهبری انقلاب بارها تاکید کردند که علم و تحقیقات برای یک کشور، قدرت می‌آورد.

وی به عنوان مثال گفت: در فرایند رسیدن یک مولکول ساده به یک دارو در جهان ، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود و مثلا برای تولید داروی هپاتیت سی، ۳٫۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفت و هر قرص آن هزار دلار به فروش رفت؛ در حالی که در ایران اعتقادی به سرمایه‌گذاری در علوم پایه نیست و گردش مالی علوم پزشکی در ایران فقط ۱۲۰ میلیون دلار است.

دکتر آخوندزاده محیط دانشگاه را از نظر سیستم مالی و مدیریتی سالمترین سیستم دانست و گفت: اگر این سیستم، سالم نبود، با ۱۲۰ میلیون دلار گردش مالی در علوم پزشکی نمی‌توانست با ترکیه رقابت کند.

وی یادآور شد: در حالیکه صنایع خصوصی در جهان ۷۰۰ میلیارد دلار برای تحقیقات هزینه می‌کنند وضعیت صنایع ما در این زمینه اسفبار است و اساسا ما صنعتی به معنای واقعی نداریم.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به پرسش مجری درباره دکتری پژوهش‌محور گفت: جذب دانشجویان دکتری پژوهش‌محور از شش سال پیش آغاز شد که از ابتدا تعداد بسیار زیادی دانشجو، جذب شده بود اما در سالهای گذشته تعداد را به ۳۰ تا ۴۰ جذب کاهش دادیم تا بر ارتقای کیفیت بیفزاییم. بهترین حالت برای نتیجه‌گیری عالی از جذب دانشجویان دکتری پژوهش‌محور که هدف تامین نیروهای لازم برای مراکز تحقیقاتی را دنبال می‌کنند، جذب این افراد توسط استادان است ولی اکنون باید آزمون بدهند که این کمی بهم‌ریختگی ایجاد کرده است.

انتهای پیام