پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت دستگاه «آزمون مقاومت به شعله پانل‌های چوبی» در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29289
سه شنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۶ | 11:22

ساخت دستگاه «آزمون مقاومت به شعله پانل‌های چوبی» در کشور

دستگاه «آزمون مقاومت به شعله در پانل های چوبی» توسط پژوهشگران کشور طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، علی کاظمی تبریزی، دانشجوی دکتری صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و مجری طرح، گفت: برای تعیین مقاومت به شعله در پانل های چوبی و استانداردسازی آنها به تجهیز آزمایشگاهی تخصصی با دقت بالا نیاز است که بدلیل نبود وسیله ای استاندارد و با دقت برای آزمون و تعیین مقاومت به شعله در پانل های چوبی ساختمانی، امکان تعیین استاندارد مقاومت به شعله، بویژه مقاومت در برابر نیروی گرانشی در حین اعمال حرارت معین (۱۰۰۰ درجه سانتیگراد) و سوختن وجود نداشت.

این پژوهشگر ادامه داد: در سیستم های قدیمی از دستگاه تست نقطه ای شعله که تنها توانایی تعیین میزان افت وزنی و عمق نفوذ شعله را داشت، استفاده می شد. این دستگاه های قدیمی عموماً از سیستم یکسانی پیروی نکرده و دارای دقت از لحاظ میزان حرارت اعمال شده توسط مشعل نبودند. اما «دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پانل های چوبی» علاوه بر تعیین مقاومت با اهمیت نیروی گرانشی در پانل های ساختمانی در حین اعمال حرارت و سوزش، از دقت بالایی در ثابت نگاه داشتن دمای مشعل ها برخوردار است.

کاظمی تبریزی افزود: این اختراع دستگاهی برای اجرای آزمون کاملاً دقیق، اصولی و استاندارد مقاومت به شعله برروی نمونه هایی با ابعاد مشخص است. توسط این دستگاه اجرای تحقیقات آزمایشگاهی در دانشگاه ها و همچنین مراکز تحقیقاتی کارخانجات، و همچنین تعیین مقاومت به شعله و استانداردسازی محصولات چوبی مقاوم به آتش، نظیر چوب-گچ و چوب-سیمان، میسر خواهد شد.

وی تصریح کرد: «دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پانل های چوبی» دارای دو مشعل مکر (Meker burner) با قطر دهانه مشخص ۳۰ میلی متر است که با سوخت پروپان به طور یکسان تغذیه می شوند و شعله متمرکزی را با دمای مشخص C°۱۰۰۰ به دو سطح نمونه می رسانند. سیستم تعیین و کنترل دمای مشعل ها، از یک ترموکوپل حساس نوع K با قطر ۵/۱ میلی متر که با آلیاژ ضد خوردگی اینکونل پوشش دهی شده، همچنین این دستگاه به یک نمایشگر دیجیتال دما با قدرت تعیین دمای بیشینه C°۱۲۰۰، سیستم فازی کنترل ورودی گاز و یک گیج کنترل الکتریکی جریان گاز ورودی به مشعل ها، تجهیز شده است.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد  خاطرنشان کرد: این وسیله در بخش های تحقیقاتی و در بخش کنترل کیفی کارخانجات تولید پانل های ترکیبی چوب با مواد معدنی کندسوز کننده اهمیت ویژهای خواهد داشت. همچنین در تعیین استاندارد بودن پانل های تولید شده، بویژه پانل های ساختمانی این وسیله نقشی اساسی و کاربردی دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مخترعان ایرانی با گل های زنگوله ای به جنگ آلودگی صوتی آمدند

ساخت کاغذ از ضایعات چوبی بادام‌ زمینی توسط مخترعان ایرانی

ارائه جایگزین جدید فسفریک‌اسید در واکنش‌های آلی توسط محقق کشور

اعطای گواهینامه مدیریت آتش به یکی از شرکت‌های اتوبوس سازی ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها