سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

نخستین داروی ژن‌درمانی نوعی نابینایی ارثی تولید شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28873
سه شنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۶ | 12:36

نخستین داروی ژن‌درمانی نوعی نابینایی ارثی تولید شد

 محققان موفق به تولید دارویی شده اند که برای استفاده در درمان نوعی از نابینایی ارثی کارایی دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران داروی LUXTURNA  نخستین دارو برای درمان یک بیماری ژنتیکی ارثی است.


بیش از نود درصد افرادی که توسط این روش مورد درمان قرار گرفته اند آثاری از بهبودی بینایی داشته اند اما در مورد اثر بخش بودن دراز مدت این دارو هنوز اطمینان خاطر وجود ندارد. علاوه بر این، این درمان موجب بازگشت کامل بینایی نمی شود.


کارشناسان معتقدند که تایید این دارو که دومین داروی تایید شده برای ژن درمانی و نخستین داروی مصوب برای درمان یک بیماری ارثی است، سرآغاز تحولی بزرگ در کل پزشکی و تعیین مسیر پزشکی در طی ۲۰ تا ۵۰ سال آینده خواهد بود. گفته می شود در حدود ۶۰۰۰ نفر در جهان از این درمان بهره خواهند برد.


Luxturna توسط شرکت Spark Therapeutics در فیلادلفیا، ساخته شده است. این دارو برای درمان افرادی که به صورت هموزیگوت دو نسخه جهش یافته ژن RPE65 را دارند، طراحی شده است. اختلالات این ژن منجر به بیماری نابینایی مادرزادی لبر و یا retinitis pigmentosa می شود.


این جهش ها توانایی چشم در پاسخ دادن به نور را مختل می کنند و در نهایت منجر به تخریب گیرنده های نور در شبکیه می شوند.


در روش های درمانی توسط این دارو ویروس هایی که یک نسخه سالم از ژن RPE65 را دارند به داخل چشم تزریق می شوند، در این حالت ژن به صورت طبیعی بیان می شود و در نتیجه یک نسخه معمولی پروتئین RPE65 را تولید می کند.


در یک کارآزمایی کنترل شده بالینی که به صورت تصادفی انجام گرفته است ۳۱ نفر شرکت کردند. در این مطالعه شرکت  Spark نشان داد که بیماران تحت درمان توسط این روش بهبودی چشمگیری داشتند. با این حال در مورد کارایی دراز مدت آن و حفظ اثر و نیز میزان بهبودی سوال های جدی همچنان وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ژن درمانی موفق یک کودک مبتلا به سرطان خون در کشور

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

ایران در رتبه چهاردهم تولید مقاله سلول های بنیادی دنیا/ انجام ۸۶ مورد کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی در ایران

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی خبر داد: پیگیری تدوین آیین نامه‌های ژن درمانی در ستاد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها