جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ابداع عینک تشخیص اختلالات مردمک چشم در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2883
جمعه، ۱۸ تیر، ۱۳۹۵ | 11:49

ابداع عینک تشخیص اختلالات مردمک چشم در کشور

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت عینکی با قابلیت ارزیابی نقص نسبی آوران مردمک شدند که نمونه اولیه آن ساخته شده و قرار است وارد بازار شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر امیر حسین وجدانی، چشم پزشک و مجری طرح «دستگاه یا عینک ارزیابی نقص نسبی آوران مردمک» گفت: با این دستگاه، چشم پزشک از امکانات جدیدی برای معاینه و ثبت اختلالات چشم بیمار برخوردار می‌شود. دستگاه ارزیابی نقص نسبی آوردن مردمک (RAPD) این امکان را می‌دهد که مارکوس گان به صورت کاملاً دقیق ارزیابی و سنجیده و عکس‌های گرفته شده به صورت مدرک در پروندة پزشکی بیمار ثبت شود. به علاوه امکان ارزیابی Color discrimination test and Bright saturation test که در مراحل اولیه بیماری‌های عصب بینایی نظیر نوریت اپتیک تغییر می‌کند نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه خارجی ندارد، گفت: در حال حاضر، نمونه اولیه این سیستم ساخته شده و به ثبت بین المللی نیز رسیده است.

به گفته وجدانی، مارکوس یا Relative afferent pupillary detect) RAPD) رفلکسی است که در مواقع آسیب عصبی بینایی مثبت می‌شود. ارزیابی و فهم این معاینه از ابزارهای اصلی و بسیار مهم و پرکابرد در معاینات چشم‌پزشکی می‌باشد. پزشک با تاباندن نور به یک چشم و مشاهده و مقایسه پاسخ مستقیم همان چشم و پاسخ غیر مستقیم چشم دیگر به اشکالات عصب بینایی پی می‌برد این معاینه در موارد آسیب یک طرفه و یا دوطرفه غیر قرنیه عصب اپتیک نتایج مثبت دارد.

وجدانی تصریح کرد: علاوه بر چشم‌پزشکان، پزشکان عمومی، متخصصان اعصاب، متخصصان بیماری‌های اطفال، جراحان مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی از این معاینه در ارزیابی بیماران سود می‌برند. این معاینه در عین سادگی به پزشک این امکان را می‌دهد که با حداقل زمان و حداقل ابزار و هزینه بطور بسیار سریع به آسیب عصب بینایی پی‌ببرد. برای ارزیابی این رفلکس یک چراغ قوه با نور کافی کفایت می‌کند و پزشک با حرکت سریع و تناوبی چراغ قوه بر روی هر دو چشم بیمار پاسخ مستقیم و غیر مستقیم را مشاهده و مقایسه می‌کند. تاکنون هیچ روشی برای ثبت مارگوس‌گان به صورت مدرک در پروندة بیمار وجود نداشته است به این صورت که در صورت معاینه اولیه بیمار یافتن مارکوس گان مثبت در معاینات روشی برای ثبت مدرک این معاینه در پروندة پزشکی وجود ندارد این رفلکس میزان آسیب عصب از یک تا چهار پلاس نمره می‌گیرد. تاکنون از روش‌هایی مانند فیلترهای خاص برای ارزیابی و کمی‌سازی مارکوس گان استفاده شده است اما هیچکدام از این روش‌ها به صورت مدرک ثبت شده در پروندة پزشکی بیمار امکان کاربرد ندارد به علاوه با توجه به کوچک بودن سایز مردمک امکان مقایسة کاملاً دقیق و ظریف با توجه به اینکه با دید غیر مسلح اندازه‌گیری می‌شود وجود ندارد و درجات بسیار خفیف مارکوس گان و مراحل اولیه آسیب عصب بینایی قابل ارزیابی نیست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها