پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ساخت نانوبیورآکتور برای مطالعه تجربی سیستم بیولوژی در دانشگاه تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28641
یکشنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۶ | 13:58

ساخت نانوبیورآکتور برای مطالعه تجربی سیستم بیولوژی در دانشگاه تهران

نانوبیورآکتور برای مطالعه تجربی سیستم بیولوژی و تولید محصولات در مسیرهای متابولیکی در خارج از سلول برای نخستین بار در دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.
به گزارش دیده بان علم ایران نانوبیورآکتور ساخته شده مرتبط با پروژه دکتری مهدی پسران، دانشجوی نانوبیوتکنولوژی  دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران است که با راهنمایی دکتر قاسم عمو عابدینی دفاع شد.

در این تحقیق که کار عملی و آزمایشگاهی آن در مرکز پژوهشی فناوری‌های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران به انجام رسیده، با استفاده از روش تقلید زیستی، مسیر متابولیسمی تثبیت نیتروژن در خارج از سلول ساخته شده است. این مسیر متابولیسمی توسط نانوبیورآکتورهایی که از بستر نانوفایبرهای سلولزی طبیعی ساخته شده بودند، در خارج از سلول مشابه سازی شد.

هر سه آنزیم این مسیر یعنی اوره آز، گلوتامات دهیدروژناز و گلوتامین سنتتاز در بستر نانوبیورآکتورها تثبیت و در شرایط کاملاً کنترل شده واکنش‌ها را به انجام رساندند. تمامی شرایط کارکردی آنزیم‌های مذکور مدل سازی و بهینه سازی و در شرایط تعریف شده واکنش‌ها به انجام رسیدند.

نانوبیورآکتور ساخته شده توانایی انجام واکنش‌های پشت سرهم را داشته و برای اولین بار در جهان این مسیر متابولیسمی سه آنزیمی در خارج از سلول تشکیل و در ادامه مورد استفاده قرار گرفت.

در این پژوهش با استفاده از واکنش‌های پشت سر هم سه آنزیمی، اوره به یک محصول زیستی با ارزش تبدیل شد. ابتدا هر یک از آنزیم‌ها در شرایط بهینه، بر روی نانوفیبرهای سلولزی تثبیت و سپس در واکنش‌های پشت سر هم شرکت داده شدند. تثبیت هر سه آنزیم در فضای نانویی دارای نوآوری بوده و انتخاب جنس مناسب نانو فایبر نیز از نوآوری‌های این کار است.

استفاده از این سیستم محققان را قادر خواهد ساخت که مسیرهای متابولیسمی داخل سلول مبتنی بر مهندسی متابولیسم و سیستم‌های بیولوژی را مورد مطالعه تجربی قرار دهند و امکان تولید محصولات بیولوژیک را در مقیاس مینیاتوری فراهم سازند.

نتایج حاصل از این تحقیق می‌تواند در حوزه‌های زیست پزشکی، ساخت کلیه مصنوعی و ابزار مطالعه سیستم‌های بیولوژی در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

این تحقیق، با عنوان Nano-bioreactor Apparatus and Method of Manipulating Extracellular Metabolic System در اداره ثبت اختراع بین‌المللی (US Patent) با شماره ثبت ۶۵۱/۴۶۰/۱۵ در تاریخ ۲۵ می ۲۰۱۷ با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران ثبت شده است.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها