پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بیوبانک دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28637
شنبه، ۲۲ مهر، ۱۳۹۶ | 13:43

بیوبانک دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیو بانک دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نظر طراحی منحصر به فرد است و گنجایش ۲۶ یخچال با دمای ۸۰- درجه  را دارا می باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر تفقدی در حاشیه مراسم افتتاح بیو بانک و چند پروژه فناوری دیگر در دانشگاه گفت: بیو بانک یا بانک نمونه های زیستی، مخزن با ارزشی از نمونه های بیولوژیک است. در این بانک نمونه های بیمارانی که به سرطان یا ناهنجاری های جنینی دچار هستند نگهداری می شود و در آینده آزمایشات تکمیلی، ارزیابی های ژنتیکی و ارزیابی های بیولوژیکی روی این افراد انجام می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: این بیو بانک جهت مطالعه کهورت یا مطالعه پایش سلامت کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمونه های خون مرکز پایش سلامت دانشگاه نیز به مدت ۱۰ سال در این مکان نگهداری می شود تا در آینده این موارد جهت انجام تحقیقات بیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد.

تفقدی تصریح کرد: بیو بانک به لحاظ طراحی در کشور منحصر به فرد است و قابلیت قرار گرفتن ۲۶ یخچال ۸۰- درجه، دو تانک ازت، آزمایشگاه، یخچال فریزر ۲۰ – بزرگ در ابعاد ۹ متر مربع،  یخچال هشت درجه با ابعاد دو متر مربع را دارد.

وی تاکید کرد: بنا شده تا این مرکز به صورت متمرکز فعالیت و دانشگاه هیج بیو بانک دیگری در مراکز خود نداشته باشد و در این محل نمونه ها نگهداری شوند. در حقیقت مجموعه کهورت، بیوبانک و اتاق های تمیز زیر ساخت های دانشگاه در حوزه فناوری و مطالعات بالینی روی انسان است.
تفقدی گفت: مساحت این مرکز ۲۰۰ متر مربع است و حدود ۴۰۰ میلیون تومان جهت تجهیز و ساخت این مرکز هزینه شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها