جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ملک زاده اعلام کرد: مرگ قابل پیشگیری ۹۰ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال در یک سال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28633
شنبه، ۲۲ مهر، ۱۳۹۶ | 13:47

ملک زاده اعلام کرد: مرگ قابل پیشگیری ۹۰ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال در یک سال

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهدات از مرگ ۹۰ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال در سال ۹۴ خبر داد و گفت: این مرگها در حالی رخ داده اند که قابل پیشگیری بوده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر ملک زاده در حاشیه مراسم افتتاح چند طرح عمرانی پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای اولین بار در مشهد مطالعه کوهورت بزرگی در دست اقدام است و در کنار این مهم بیوبانک دانشگاه نیز ایجاد شده است که این زیرساخت ها، نیاز اساسی دانشگاه هایی است که تلاش دارند مشکل سلامت را حل کنند.
وی افزود: یکی از عوامل پیشرفت دانشگاه های بزرگ کشور انجام مطالعات بر روی بیماری ها با به دست آوردن اطلاعات است و هر آن چه اکنون به عنوان علم پزشکی در جهان قابل مشاهده است حاصل این تلاش ها است.

دکتر ملک زاده پیشگیری از مرگ های زودرس را در کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: در ایران ۵۵ درصد مرگ ها در سنین زیر ۷۰ سال رخ می دهد، در سال ۱۳۹۴ از تعداد ۳۷۴ هزار مرگ ایجاد شده حدود ۵۵ درصد یعنی ۲۰۲ هزار مرگ در سنین زیر ۷۰ سال رخ داده است.
وی اضافه کرد: از این تعداد حدود ۹۰ هزار مرگ زیر ۵۵ سال اتفاق افتاده است که قابل پیشگیری بوده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بسیاری از مرگ های ناشی از سکته های قلبی و مغزی را قابل پیشگیری دانست و اظهار داشت: ما باید در کشور به جایی برسیم که مرگ زودرس نداشته باشیم و این یکی از رسالت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.
دکتر ملک زاده افزود: باید گروه های مختلف دانشگاه در بستر فناورانه ایجاد شده قرار گیرند. در حقیقت زمانی به موفقیت می رسیم که بتوانیم بخش های بالین را به بخش های فناور متصل کنیم.
وی تصریح کرد: بخش فناور اکنون در مشهد کامل شده است و برای اولین بار این دانشگاه فرصت دارد که بسیاری از داروهایی که مورد نیاز مردم اما گران قیمت است را تولید کند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مسیر هدف وزارت بهداشت جهت توسعه علمی کشور گام بر می دارد گفت: این دانشگاه دارای فضای بسیار خوبی جهت توسعه بخش فناوری خود بوده است و مشکل ما در دیگر دانشگاه‌ها نبود این فضا است.
وی تصریح کرد: با ایجاد این فضا اکنون مشهد این امکان را دارد که پژوهش ها و تحقیقات خود را به سمت ارتقای سلامت جامعه هدایت کنند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها