سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

بازيافت بخارات هيدروكربني با جاذب نانویی محققان صنعت نفت کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28539
چهارشنبه، ۱۹ مهر، ۱۳۹۶ | 10:34

بازيافت بخارات هيدروكربني با جاذب نانویی محققان صنعت نفت کشور

طراحي و ساخت پايلوت بازيافت بخارات هيدروكربني با استفاده از جاذب نانو ساختار براي جايگاه‌هاي پمپ بنزين با ظرفيت ۲۰۰ ليتر در روز در يكي از ايستگاه‌هاي پمپ بنزين در شهر تهران در دستور كار محققان پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته است.

به گزارش دیده بان علم ایران از مخازن سوخت جايگاه‌هاي پمپ بنزين، به هنگام بارگيري، بخشي ار تركيبات فرار هيدروكربني وارد اتمسفر مي‌شود كه اين امر آلودگي محيط زيست را در پي خواهد داشت و از اثرات زيست محيطي تركيبات هيدروكربني مي‌توان به اثر آن‌ها در توليد گاز‌هاي گلخانه ‌اي و همچنين توليد گاز ازن اشاره كرد. بر همين اساس به منظور كاهش اثرات تخريبي زيست محيطي تركيبات ياد شده، به كار بردن روش‌هاي موثر براي كاهش ورود مواد هيدروكربني به اتمسفر و بازيافت آن‌ها بسيار ضروري است.

تمامي پايلوت هاي بازيافت بخارات بنزين نصب شده در جايگاه‌هاي پمپ بنزين توسط شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، به روش تبريد بوده و از خارج از كشور وارد و نصب شده اند. در اين پروژه بازيافت بخارات به روش جذب انجام شده است كه كارآيي آن نسبت به روش تبريد حدود ۲۵ درصد افزايش مي يابد. با بومي‌سازي دانش فني طراحي و ساخت پايلوت بازيافت بخارات در جايگاه‌هاي پمپ بنزين كشور از خروج ارز در حدود ۱۲۰ ميليون يورو جلوگيري خواهد شد.

اجراي موفقيت آميز اين پروژه، توانايي پژوهشگاه صنعت نفت در ساخت واحد هاي بازيافت تركيبات فرار در انبارهاي نفت را نيز به اثبات خواهد رساند. علاوه بر اين پژوهشگاه صنعت نفت توانايي انجام خدماتي نظير ارائه دانش فني ساخت پايلوت بازيافت بخارات هيدروكربني در جايگاه پمپ‌ بنزين، طراحي پايه واحد، ساخت تجهيزات مكانيك واحد، ساخت و تهيه ماده جاذب، رفع اشكال واحد و ساخت و نصب پايلوت بازيافت بخارات بنزين را به صنعت خواهد داشت.

گفتني است اين طرح با حمايت مالي مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي ايران انجام مي‌شود و طراحي اين پايلوت مورد تاييد كارفرما قرار گرفته است و به زودي در يكي از جايگاه‌هاي شهر تهران نصب و راه‌اندازي خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

کشف سویه جدید برای حذف آلودگی‌هاي نفتی توسط محققان صنعت نفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها