- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت نانوحسگر گاز‌هاي آلاينده توسط پژوهشگران صنعت نفت

نانو سنسور‌هاي تشخيص گاز‌هاي آلاينده به همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، نانو سنسور‌هاي تشخيص گاز‌هاي آلاينده با استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته توسط پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت طراحي و به بهره‌برداري رسيد که موفقيت در ساخت اين سنسورها مي‌تواند تاييد كننده حركت محققان اين مجموعه در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي باشد.

در دهههای گذشته آلودگی در محیط‌ هاي داخلی یکی از مهمترین مسائل اقتصاد در حال توسعه بوده است و بسياري از آلایندههای داخلی منجر به بیماریهای زیادی از جمله آسم، سرطان خون و تنوع کروموزومی شده است.

آمار‌ها نشان میدهد که سالانه حدود ۱۱۱ هزار نفر در دنیا بر اثر آلودگی محیط داخل ساختمان جان خود را از دست مي‌دهند؛ از اين رو تلاش برای تشخیص آلودگی در مکان سرپوشیده در حال تبدیل به یک نیاز خاص است.

بر اين اساس محققان پژوهشگاه صنعت نفت با ايجاد زير ساخت‌هاي لازم جهت ساخت سنسورهاي تشخيص انواع آلاينده‌هاي نفتي و محيط زيست به طراحي و ساخت سنسورهاي مختلف تشخيص و اندازه‌گيري غلظت آلاينده‌هاي موجود در هوا پرداخته‌اند.

اين سنسورها با فناوري نانو توانمند شده و در مقايسه با نمونه تجاري و خارجي حساسيت و دقت بيشتري را دارا مي باشد. همچنين اين سنسورها با قابليت نصب بر سيستم الكترونيكي ساخته شده در پژوهشگاه قابل حمل بوده و در مناطق مختلف عملياتي مي‌توانند مورد استفاده و بهره برداري قرار گيرند.

انتهای پیام