- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شهر نانویی عمان به دنبال جذب شرکت های ایرانی با شرایط استثنایی

عمان در نظر دارد با راه‌اندازی یک شهر نانویی، ده ها شرکت ایرانی فعال در این حوزه را با شرایطی استثنایی جذب کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، تقی الابدونی، مدیر برنامه‌ریزی شهر نانویی عمان در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه فناوری نانو اعلام کرد امیدوار است بتواند از ۲۰۰ شرکت ایرانی فعال در زمینه فناوری نانو برای حضور در پروژه شهر نانویی عمان دعوت کند.

حضور شرکت‌های ایرانی در شهر نانویی عمان علاوه بر تجاری‌سازی و تولید محصولات متنوع منجر به افزایش ارتباط بین دو کشور در زمینه بین‌المللی و تجاری خواهد شد.

امکانات موجود در این شهر شرایط کار و زندگی برای ۵۰ هزار نفر را فراهم می‌کند و قرار است در سه فاز با هزینه ۷۵۰ میلیون دلار ایجاد شود.

فاز اول برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های ایرانی و فاز دوم آن تولید محصولات نانویی به‌ صورت گسترده در عمان است.

تقی الابدوانی، مدیر برنامه ریزی شهر نانویی عمان درباره امکاناتی که عمان در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی قرار می‌دهد گفت: «معافیت مالیاتی پنج ساله، مالکیت ۱۰۰ درصد، مالکیت زمین به‌صورت ۲۰ ساله (تجدیدپذیر)، ارائه ویزا به سرمایه‌گذاران و خانواده آنها و ارائه خدمات سریع مورد نیاز به شرکت‌ها از امکاناتی است که به شرکت‌های ایرانی داده خواهد شد.

ناصر الرواحی، مدیر شهر نانویی عمان در مورد تفاهم‌نامه‌ای که با شبکه توانا امضا کرد گفت: «توافق نامه هایی برای ابراز علاقمندی طرفین جهت گسترش روابط تجاری امضا می شود و هر شرکتی که بخواهد به شهر نانویی عمان بیاید ما استقبال می کنیم تفاهمنامه با شبکه توانا هم برای آموزش در چند فاز مهدکودک، مدارس و دانشگاهیان خواهد بود.

ما می خواهیم در تولید دانش نانو مشارکت داشته باشیم سالهای آینده شاهد تغییر صنعت و فعالیت‌های اجتماعی خواهیم بود و امیدواریم که عمان نقش بزرگی در تجاری‌سازی دانش نانویی ایران در سطح بین‌المللی داشته باشد.»

ادونسد یونیورسال تک ال‌ال‌سی(AUT:Advanced Universal Tech LLC) در ژوئن ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران برای تاسیس شهر صنعتی نانو در عمان امضا کرد.

نانوسیتی عمان اولین ابتکار از نوع خود، یعنی همکاری بین بخش‌های خصوصی سلطان‌نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران در مقیاس بزرگ است.

هزینه‌ی زیرساخت (فاز ۱) در حدود ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا خواهد بود تا ۲۰۰ صنعت نانو و ۹ مرکز تحقیق و توسعه ایجاد شود. نانوسیتی عمان بر مبنای دستاوردهای ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ساخته خواهد شد.

سلطان‌نشین عمان شدیدا به منابع نفت و گاز وابسته است. برای دستیابی کشورهای ثروتمند به ثروت ملی در طول چند قرن اخیر، تولید همواره یک گزینه‌ی استراتژیک بوده است. تولید موتور محرک اصلی رشد اقتصادی است. بدون داشتن صنایع ماشینی، رشد اقتصادی بلندمدت حاصل نخواهد شد.

پروژه‌ نانوسیتی، سرمایه‌گذاران خصوصی خارجی را ترغیب می‌کند. افت بازار جهانی نفت و ظهور بحران‌های جهانی مالی و اقتصادی مستلزم گزینه‌های خلاقانه‌ جدید برای خلق درآمد در سطح ملی است تا برای عمان گزینه‌های متنوع‌تری فراهم شود.

انتهای پیام