- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سرپرست وزارت علوم پیشنهاد کرد: راه اندازی مرکز نیازسنجی ملی مهارت کشور

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در راستای اهداف خود به سمت یک دانشگاه مأموریت‌گرا و مهارت‌آفرین حرکت کند، پیشنهاد کرد که این دانشگاه با کمک ساختار چابک خود و مبتنی بر شرایط و مقتضیات جدید، مرکزی برای نیازسنجی ملی مهارت کشور ایجاد کند.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سیدضیاء هاشمی در آیین بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، غلبه «کمیت‌گرایی» بر «کیفیت‌محوری» را یک چالش بزرگ برای دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی توصیف و تأکید کرد: حفظ و ارتقای استانداردهای کیفی و علمی در دانشگاه‌های کشور و دانشگاه جامع یک ضرورت و اولویت اساسی است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری، بر ضرورت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار داشت: دانشگاه جامع در جهت شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان و پیشبرد اقتصاد مقاومتی، نقش بی‌بدیل و محوری دارد.

هاشمی افزود: امیدوارم دکتر امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، به عنوان مدیری علمی، شجاع و آگاه به مسائل و اولویت روز آموزش عالی، بتواند این دانشگاه را با همه ظرفیت‌های انسانی آن به سمت دانشگاهی پیشگام در اقتصاد مقاومتی، کارآفرین و مهارت‌افزا هدایت کند.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه «امروز، دیگر کشور به مدرک صرف نیاز ندارد»، تصریح کرد: مدارک دانشگاهی باید با پشتوانه لازم دانشی و مهارتی همراه باشد.

هاشمی وضعیت کشور در زمینه تولید و ترویج علمی و دانش را «خوب» ارزیابی کرد اما در عین حال گفت: در عرصه توسعه زمینه‌های مرتبط با مهارت‌آموزی مبتنی بر نیازهای جدید و روز کشور، نیاز به کار و تلاش بیشتر داریم.

سرپرست وزارت علوم بار دیگر ضرورت توجه به اصل «کیفیت‌محوری در آموزش عالی» را مورد تأکید قرار داد و گفت: معیار اصلی در توسعه رشته‌ها و زمینه‌های آموزش مهارت‌محور، رعایت استانداردهای علمی و کاربردی است؛ از این رو باید مدیران و مسئولان دانشگاهی، به ویژه در دانشگاه جامع علمی کاربردی، با شجاعت و جسارتی خاص، واحدها و رشته‌هایی که استانداردهای لازم را ندارند، از مدار دانشگاه خارج کنند.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، راهبرد اصلی وزارت علوم در حوزه آموزش عالی کشور در دوران کنونی را «تقویت روزافزون پیوند دانشگاه با جامعه و صنعت» توصیف و تصریح کرد: همه جامعه، صنعت نیست و در عین حال، همه صنعت نیز علوم مهندسی نیست. در عرصه‌های مختلف صنعتی، زمینه‌های متنوع اجتماعی همچون آسیب‌های اجتماعی، مسائل گوناگون فرهنگی، ورزشی، آموزش و مدارس، باید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این راهبرد کلان و اساسی را به نحوی تأثیرگذار دنبال کنند و مسئولیت‌های اجتماعی خود را در قبال جامعه و مردم ایفا نمایند.

سرپرست وزارت علوم، ضمن گرامی‌داشت یاد شهید حججی، از خانواده این شهید که یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی بود با اهدای لوح تقدیر، قدردانی کرد.

در این مراسم که با حضور جمعی از مسوولان، روسای واحدهای استانی، موسسات و مراکز آموزش عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، علاوه بر رونمایی از دستاوردها و فعالیت‌های برجسته از روسای قبلی دانشگاه، برگزیدگان حوزه‌های مختلف دانشجویی، مراکز، استادان، کارآفرینان، کارمندان، بازنشستگان و خانواده معزز شهدا نیز تجلیل شد.

انتهای پیام