پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب در شیراز آغاز به کار کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28393
دوشنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۶ | 12:12

آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب در شیراز آغاز به کار کرد

آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب با هدف شناسایی و بررسی مشکلات افراد در هنگام خواب در شیراز به بهره برداری رسید.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدهادی ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آیین آغاز به کار این آزمایشگاه، گفت: در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی دانشگاه شش گروه مستقر هستند که در ارتباط با نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، مهندسی با بیولوژی تولیدمثل، پزشکی مولکولی و علوم اعصاب کار می کنند.

وی با بیان اینکه امروز سیستم بررسی رفتاری اختلال خواب در اینجا به بهره برداری می رسد، ابراز امیدواری کرد که با همکاری این دانشکده با گروه های بالینی به ویژه گروه های روان پزشکی، روانشناسی و گروه نورولوژی دانشگاه، بتوان اختلالات مرتبط با خواب، بی خوابی ها و مشکلاتی را که مردم در رابطه با خواب دارند شناسایی و به رفع این مشکلات کمک کرد.

ایمانیه اضافه کرد: راه اندازی این مرکز با همکاری بسیار خوب معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اساتید دانشگاه انجام شده که اتفاق خوب و مبارکی است.

به گفته وی برای راه اندازی و تجهیز این آزمایشگاه، حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

ایمانیه همچنین از پیش بینی برای اختصاص ساختمان جدیدی به این دانشکده در پردیس شهید دوران خبر داد.

در ادامه، رییس دانشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آغاز به کار واحد اختلالات رفتاری خواب (BSDU) آزمایشگاه علوم اعصاب(مغز، شناخت، رفتار) این دانشکده، گفت: اختلالات شایع خواب شامل بی خوابی، خواب‌آلودگی زیاد روزانه و خستگی، اختلالات تنفسی هنگام خواب، اختلالات حرکتی هنگام خواب و اشکالات رفتاری هنگام خواب، در درصدی از افراد جامعه به شکلی مهم و آزاردهنده، دیده می شود.

دکتر یونس قاسمی افزود: توجه نکردن به اختلالات خواب و درمان نکردن آنها نه تنها به کارآیی پایین افراد، بلکه به تبعات قابل توجه جسمی و روانی منجر می شود، چنانچه هر یک از ما درجاتی از اختلالات خواب را تجربه می کنیم، ممکن است ارزیابی از سوی متخصص اختلالات خواب و اقدامات تشخیصی و درمانی در مورد ما ضرورت بالینی جدی داشته باشد.

او با بیان اینکه رشد روزافزون تعداد کلینیک های خواب و تعداد زیاد افرادی که برای انجام تست های تشخیصی اختلالات خواب به این مراکز ارجاع داده می شوند، نیاز به توجه به کیفیت انجام تست خواب را در کشور، بیش از پیش می کند؛ ادامه داد: تشخیص به موقع و دقیق این اختلالات، نقش ویژه ای در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی افراد، افزایش بهره وری و کارایی و همچنین کاهش حوادث شغلی و تصادفات جاده ای دارد. در بررسی اختلالات خواب و درمان آنها تست های مختلفی طراحی، استاندارد و معرفی شده است که مهم ترین آنها شامل “پلی سومنوگرافی” شبانه، تست سنجش میزان خواب آلودگی در روز، تست سنجش میزان توانایی بیدار ماندن و تیتراسیون CPAP هستند .

قاسمی اضافه کرد: هزینه راه اندازی و خرید دستگاه های واحد اختلالات رفتاری خواب به مبلغ دو میلیارد ریال از بودجه دانشگاه علوم پزشکی و ستاد علوم شناختی است.

دکتر نامی، مدیر گروه علوم اعصاب دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه پزشکی شیراز، تست خواب یا “پلی سومنوگرافی” را متداول ترین تستی معرفی کرد که در مراکز اختلالات خواب انجام می شود و توضیح داد: این تست برای تشخیص بسیاری از اختلالات خواب به عنوان روش استاندارد محسوب می شود که می توانیم به سندرم وقفه موقت تنفسی(آپنه) خواب از نوع انسدادی، سندرم آپنه خواب مرکزی، حرکات ریتمیک اندام هنگام خواب و حملات خواب در مدت روز اشاره کنیم؛ یکی از عوارض و نشانه های مشترک این اختلالات، خواب آلودگی در طول روز است. استفاده مستقیم پلی سومنوگرافی در تشخیص خواب آلودگی در روز، به کاربرد آن در تست های ارزیابی خواب آلودگی در روز و میزان توانایی در بیدار ماندن بر می گردد که به صورت اختصاصی به این منظور طراحی شده است.

وی افزود: با انجام تست خواب، مراحل مختلف خواب(خواب سبک، خواب عمیق و خواب رویا) و اتفاقات غیرطبیعی هنگام خواب تشخیص داده می شوند. در این روش با بررسی امواج مغزی و قلبی، وضعیت تنفس، میزان اکسیژن خون و حرکات بدن می توانیم بسیاری از اختلالات و بیماری های خواب را تشخیص داده و امکان درمان مناسب آنها را مهیا کنیم.

او اضافه کرد: تست خواب، یک تست چند پارامتری است که عملکرد تعدادی از ارگان ها و سیستم های بدن انسان را در خواب ضبط و ثبت می کند. نوار مغز، نوار قلب، نوار عضله، نوار چشم، جریان هوای تنفسی، تلاش تنفسی و درصد اشباع اکسیژن خون از اجزای معمول یک تست خواب محسوب می شوند.

این دکتری تخصصی علوم اعصاب و فلوشیپ اختلالات خواب، ادامه داد: برای انجام تست خواب، فرد باید یک شب را در آزمایشگاه خواب بخوابد. مدتی که فرد خواب است تعدادی حسگر وسایل دیگر برای ثبت اطلاعات لازم به بیمار متصل می شود، با وجود تغییر فضای خواب و اتصال تعداد زیادی الکترود و وسایل دیگر به بیماران، بیشتر بیماران در اندازه معمول در آزمایشگاه خواب، به خواب می روند، تنها تعداد اندکی از بیماران اظهار می کنند که نسبت به شرایط معمول خواب بدتری داشته اند. در این تست، نوار عضله از یکی از عضلات پا برای ثبت حرکات پاها و همچنین از یکی از عضلات چانه برای اندازه گیری انقباضات عضلانی گرفته می شود.

نامی، بیان کرد: از داده های تست خواب می توانیم اطلاعات زیادی به دست آوریم که بعضی از آنها شامل میزان تاخیر خواب، مراحل خواب، کیفیت خواب، نامنظمی های تنفسی مانند “آپنه” و “هایپوپنه” و تعداد ریزبرانگیختگی ها در مغز است.

او در زمینه میزان تاخیر خواب، گفت: مدت زمانی که طول می کشد تا افراد به خواب بروند در افراد سالم و بیماران مبتلا به اختلالات خواب متفاوت است؛ در تست ارزیابی خواب آلودگی در روز و میزان توانایی در بیدار ماندن نیز، میزان تاخیر خواب محاسبه می شود که بیانگر شدت خواب آلودگی افراد است.

نامی اضافه کرد: یک خواب طبیعی به ترتیب شامل مراحل یک، دو، سه در بخش Non-REM و فاز REM است که چهار تا شش بار این چرخه در یک شب تکرار می شود؛ مدت این مراحل در افراد بیمار بسته به نوع بیماری آنها تفاوت دارد.

وی با اشاره به کیفیت خواب، افزود: تعداد تمام دقایقی که فرد در خواب بوده است تقسیم بر تمام زمانی که فرد در رختخواب به سر برده، بیانگر کیفیت خواب است؛ این میزان در افراد طبیعی برابر ۸۵ تا ۹۰ درصد است، در صورتی که افراد بیمار بسته به نوع بیماری، کیفیت خواب به مراتب پایین تری دارند .

نامی گفت: نامنظمی های تنفسی مانند آپنه و هایپوپنه یکی دیگر از اطلاعات به دست آمده از این تست است. هایپوپنه به معنی کاهش جریان هوای تنفسی به میزان کمتر از ۸۰ درصد حد پایه و آپنه به معنی کاهش جریان هوای تنفسی به میزان کمتر از ۲۰ درصد حد پایه به مدت بیش از ۱۰ ثانیه است، جمع آپنه و هایپوپنه در افراد طبیعی کمتر از پنج است، اما در افراد مبتلا به سندرم آپنه، خواب گاهی تا ۶۰۰ عدد هم می رسد .

مدیرگروه علوم اعصاب دانشکده در زمینه تعداد ریز برانگیختگی ها در مغز، بیان کرد: ریز برانگیختگی در مغز به معنی بیداری کوتاه مدت در حد چند ثانیه است که فرد متوجه آن نمی شود؛ در برانگیختگی مغزی الگوی امواج مغز ناگهان تغییر می کند و مشابه حالت بیداری می شود، ریزبرانگیختگی ها در مغز در نتیجه موارد مختلفی مانند حرکت پاها و ناراحتی های تنفسی ایجاد می شود، موارد زیاد برانگیختگی در خواب افراد می تواند نشانه ابتلای آنها به اختلالات خواب و توجیه کننده خستگی و نبود خواب کافی آنها باشد.

نامی افزود: ناهنجاری های ریتم قلبی، وضعیت بدن در مدت خواب و الگوی حرکت پاها از دیگر مواردی است که از تست خواب به دست می آید.

در حاشیه این برنامه، از ماکت سنگی مغز انسان که در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ساخته شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پنجمین سمپوزیوم «ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی» برگزار می شود

سنتز سبز نانوذرات نقره با عصاره برگ درخت انبه در کشور

ساخت کیت شناسایی ژنتیک گوشت مصرفی محصولات غذایی در کشور

طراحی مدل شبیه سازی صحنه حادثه توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها