سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

ساخت دستگاه هیدروفرمینگ ورقی با قابلیت تولید قطعات فنجانی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2833
سه شنبه، ۱۵ تیر، ۱۳۹۵ | 12:34

ساخت دستگاه هیدروفرمینگ ورقی با قابلیت تولید قطعات فنجانی در کشور

دستگاه هیدروفرمینگ ورقی با قابلیت تولید قطعات فنجانی شکل از جنس تیتانیوم توسط دکتر فریبرز فروهنده از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود طراحی، ساخته و ثبت اختراع بین‌المللی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر صاحبعلی منافی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با اعلام این خبر اظهار کرد: دستگاه طراحی شده با روش هیدروفرمینگ ورقی قابلیت ساخت قطعات از جنس تیتانیوم در حالت متقارن و غیرمتقارن را دارا است.

وی افزود: روش هیدروفرمینگ به دلایل بسیاری در علم امروز مکانیک مورد توجه است که می‌توان به امکان ساخت و تولید قطعات پیچیده و عدم محدودیت در شکل آن‌ها اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اظهار کرد: این دستگاه توسط دکتر فریبرز فروهنده از اعضای هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در دانشگاه واراناسی(انستیتوتکنولوژی هند) و در دانشکده مکانیک آن نصب شده و در وزارت صنایع هندوستان ثبت اختراع شده است.

منافی در مورد دیگر ویژگی‌های این دستگاه اختراعی مبتکر شاهرودی نیز بیان کرد: این دستگاه با ارتفاع‌های مختلف و با پیچیدگی‌های بسیار، قابلیت تغییر شکل قالب و قطعه خروجی را دارا است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: در این دستگاه از شکل دقیق قالب صرف نظر شده و به جای آن فضای مملو از روغن جایگزین شده که قطعه را به دور سمبه می‌فشارد و با روش کشش عمیق هیدرومکانیکی، عمل ساخت و تولید قطعه را انجام می‌دهد.

وی افزود: تیتانیوم به دلیل نسبت بالای استحکام به وزن در صنایع هوایی کاربرد دارد ولی به دلیل خاصیت تردشدگی و نفوذ عوامل جوی در شکل‌دهی گرم، کار شکل‌دهی آن بسیار مشکل و پیچیده است که این دستگاه قادر به شکل‌دهی سرد، گرم و داغ بوده و قطعات تیتانیومی بدون هیچگونه مشکلی در این دستگاه فرم گرفته و آماده عرضه به صنعت می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

افزایش زیست‌سازگاری و دارورسانی استنت‌های عروقی با تلاش پژوهشگران کشور

تولید ایمپلنت‌های تیتانیومی دوستدار محیط زیست توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها